Det här ska han få faan för av Gabriel Odenhammar

Det här ska han få faan för av Gabriel Odenhammar


Det här är självbiografin om skådespelaren Gabriel Odenhammar och hur han blev hela Sveriges busfrö och lill-älskling. På ett ärligt och modigt sätt delar han med sig av alla erfarenheter och upplevelser från det att han fick rollen som Håkan Bråkan, Max Svensson och kändisskapet som kom med det. Med värme beskriver han sin familj och sina vänner, vilka gav honom den trygghet han behövde. Trots det så hamnade han som de flesta barnskådespelare i ett beroende. Tack vare fina medmänniskor, utbildningen till flygledare och kärleken har han med skrivandet, fastän evigt igenkänd, kunnat ta sig upp igen och hantera både livet och sig själv.

Ska jag vara ärlig grät jag mig igenom hela boken. Främst av kärlek och omtanke till denna kille som verkar helgod rakt igenom och som jag lärt mig älska som Max sen jag var liten själv. Men också av smärta och sympati med hans psykiska ohälsa som kom av kändisskapet och skådespelandet. Han beskriver hur han inte behövde spela, utan bara kunde vara sig själv i sin roll som Max och att även rollen på så sätt skapade honom. Att han frekvent fått höra att han inte ska tro att han är någon är riktigt ledsamt att läsa. För visst är han någon! Han har etsat sig fast inte bara i mitt och många andras hjärtan, utan även i tv-historien, med resten av Svensson-familjen. Varför skulle julavsnittet annars visas varje julafton? Det kan inte bara vara hos mig som det är en kär tradition. Framförallt bevisar han att varje person har en historia att berätta, d.v.s. sin egen. Är man dessutom ett känt ansikte så funkar det såklart ännu bättre, på både gott och ont.
 
Precis som jag tidigt funderade på tog han till slut upp ämnet som är så viktigt, vem som har och tar ansvaret för barnskådespelare och deras upplevelse av filminspelning så att de mår så bra som möjligt. 

Det kittlas i lektörsfingrarna då och då, men allt är förlåtet! En stor kram till dig Gabriel - och om du någonsin vill spela teater igen på ett eller annat sätt får du gärna höra av dig med frågan om vi ska leka. "Jag sitter ju här!" :)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback