Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist

Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist

Året är 1985 och för ett kompisgäng betyder det övergången från ungdomen till vuxenlivet. De fyra killarna och tre tjejerna spenderar somrarna på Särsö i Roslagen. När killarna bestämmer sig för att åka ut till den obebodda och karga ön Svärtan för ett äventyr, hittar bokens protagonist Johannes en sjöjungfru fastknuten vid ena sidan av ön. Han blir trollbunden av den magiska varelsen och lika mycket som vännerna tycker olika om saken att ta med den/henne tillbaka förändras även de, och relationerna i gänget sätts på prov.

Fastän det här inte är en klassisk skräckroman lägger sig den här absolut på topp tre i listan av Ajvide Lindqvists böcker. Fantasy möter verklighet och Saltkråkan möter Shape of water - det är receptet och konceptet av Sommaren 1985. Som alltid är A. Lindqvist en mästare på att bygga karaktärer då han skapar intressanta personer, och relationerna kommer trovärdigt därefter. Det han framförallt gör bäst och som jag gillar skarpt är att han i den här berättelsen använder sig av element av fantasy i en annars väldigt mysig miljö men där han ändå lyckas skapa en underton och förståelse av en hel fantasyvärld. På ett sätt hade jag förväntat mig mer - det var en enkel uppsättning, en lika smidig avslutning och det fanns en förutsägbarhet hos karaktärerna som jag i och för sig älskade (en klassisk struktur helt enkelt och som lätt skulle kunna adapteras till film) - och jag lämnas med känslan av att bara vilja läsa mer. 

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback