Själens telegraf av Amanda Svensson

Själens telegraf av Amanda Svensson

England 1992, Glasgow 1998. En husbrand delar de två tidslinjerna från varann. I den ena tidslinjen är Iris tretton år och bor med sin mamma på landet. De har ett hus med en stor äppelträdgård och Iris får hemundervisning av mamma som vill ha henne för sig själv och skydda henne från omvärlden. Omvärlden som påverkas av lågkonjunkturen i landet. Pengar drar mamma Grace in genom att spå människor med sina tarotkort. En dag när Iris står i trädgården dyker en man upp och frågar henne om Hope Watkins, hon förstår ingenting, för hennes mamma heter ju Grace. Ju längre tiden går och ju mer Iris förstår desto större blir frågorna på mammas uppenbara lögner och hemligheter.  

Sex år senare, i den andra tidslinjen, har Iris bränt ned sin mammas hus, mamma själv är borta och Iris hankar sig fram. Hon träffar Rupert och han rekryterar henne till att bli en del av hans band, då hon spelar cello. De blir ihop och hon delar hans dröm. Någon egen har hon inte. 

Titeln Själens telegraf kommer av att Iris döper deras band till det men också från mammans tarotskap och som en skiljelinje mellan verkligheten och andra sidan. En skiljelinje mellan de två tidslinjerna kanske. Det är en intressant och givande berättelse om hur och vad man kan anse sig äga, att vara lojal mot de närmaste men även de svek man kan råka ut för i relationer och vilka konsekvenser det kan innebära. Det är ingen otrolig historia, tvärtom en väldigt trovärdig sådan, utifrån en ung flickas perspektiv till att bli vuxen. Allt i en engelsk miljö och dess ekonomiska och politiska kontext då konservativa partiet vann och Englands medlemsskap i den europeiska växlingskursmekanismen upphävdes. Man kan tycka att man inte ska behöva vara med om vissa svek, lika mycket som man har rätt att göra vissa saker som ung - att man får vara ung och dum så att säga - såvida det inte handlar om olagligheter och farligheter. Jag lämnas med en känsla av nostalgi av egna forna år och en ungdom som man borde utnyttjat bättre samtidigt som vuxenlivet är en alldeles egen sorts frihet. 

(null)



Filmdagbok del 189

2/7 Hit man 5/10
3/7 If she screams 3/10, Red eye 8/10
4/7 Hajen 10/10, A quiet place: day one 8/20
5/7 The bed of the dead 4/10, The stepfather 6/10
6/7 Insidious 6/10
7/7 Insidious: chapter 2 5/10
8/7 Inte utan min dotter 6/10
9/7 Kris (1946) 5/10
10/7 Trolösa (1999) 9/10
11/7 Det regnar på vår kärlek (1946) 5/10
12/7 Twister 8/10
13/7 Kvinna utan ansikte (1947) 6/10
14/7 Min vänstra fot 7/10
16/7 Skepp till India land (1947) 5/10
17/7 Shakespeare in love 8/10
18/7 Musik i mörker (1948) 5/10
20/7 Hamnstad (1948) 6/10
22/7 Eva (1948) 5/10
25/7 Signs 7/10
26/7 Insidious: chapter 3 6/10
29/7 Törst (1949) 5/10
30/7 Liv och Ingmar (2012) 8/10, Insidious: the last key 5/10




Gruppen av Sigge Eklund

Gruppen av Sigge Eklund

Hanna har lämnat Sverige för att vara praktikant på Pradomuséets arkiv i Madrid. En kväll när hon är ute med ett par kollegor fastnar hennes blick på en grupp av tre vackra personer som kliver in där hon befinner sig, två killar och en tjej. Hon önskar direkt att hon vore en av dem och inte den osynliga, livlösa och ensamma person hon känner sig som. Hon rent av måste bli en av dem och börjar fantisera om det. När hon en dag ser dem på muséet följer hon efter dem och inleder ett samtal med löfte om att de kan få vip-biljetter till galan som muséet ska uppföra ett par månader senare. Hon blir förälskad i dem alla tre, framförallt Samuel som hon delar konstintresset med, och blir en del av deras vackra gemenskap och lyxliv. Frågan är hur länge det håller att leva på dem och deras outsinliga pengar innan lögnen hinner ikapp henne …

Det här är ett lågintensivt psykologiskt drama som rör sig i spansk miljö. Njutning av det vackra är i fokus; konst, att leva i flärd och frihet och hur man blir del av en större gemenskap. Identitetskrisen är ett faktum och man hinner tänka mer än en gång att hon projicerar sig själv på gruppen och att gruppen inte nödvändigtvis heller är vad de utger sig för att vara. Bekräftelsebehovet är stort från alla håll och Eklund gestaltar väl hur det kan yttra sig på olika sätt, från individen och den lilla enheten till den större. De korta kapitlen gör den till en riktig bladvändare (tog inte ens tjugofyra timmar att läsa för mig) och det är en ganska spejsad historia med ett slut därefter. 

(null)


Det här ska han få faan för av Gabriel Odenhammar

Det här ska han få faan för av Gabriel Odenhammar


Det här är självbiografin om skådespelaren Gabriel Odenhammar och hur han blev hela Sveriges busfrö och lill-älskling. På ett ärligt och modigt sätt delar han med sig av alla erfarenheter och upplevelser från det att han fick rollen som Håkan Bråkan, Max Svensson och kändisskapet som kom med det. Med värme beskriver han sin familj och sina vänner, vilka gav honom den trygghet han behövde. Trots det så hamnade han som de flesta barnskådespelare i ett beroende. Tack vare fina medmänniskor, utbildningen till flygledare och kärleken har han med skrivandet, fastän evigt igenkänd, kunnat ta sig upp igen och hantera både livet och sig själv.

Ska jag vara ärlig grät jag mig igenom hela boken. Främst av kärlek och omtanke till denna kille som verkar helgod rakt igenom och som jag lärt mig älska som Max sen jag var liten själv. Men också av smärta och sympati med hans psykiska ohälsa som kom av kändisskapet och skådespelandet. Han beskriver hur han inte behövde spela, utan bara kunde vara sig själv i sin roll som Max och att även rollen på så sätt skapade honom. Att han frekvent fått höra att han inte ska tro att han är någon är riktigt ledsamt att läsa. För visst är han någon! Han har etsat sig fast inte bara i mitt och många andras hjärtan, utan även i tv-historien, med resten av Svensson-familjen. Varför skulle julavsnittet annars visas varje julafton? Det kan inte bara vara hos mig som det är en kär tradition. Framförallt bevisar han att varje person har en historia att berätta, d.v.s. sin egen. Är man dessutom ett känt ansikte så funkar det såklart ännu bättre, på både gott och ont.
 
Precis som jag tidigt funderade på tog han till slut upp ämnet som är så viktigt, vem som har och tar ansvaret för barnskådespelare och deras upplevelse av filminspelning så att de mår så bra som möjligt. 

Det kittlas i lektörsfingrarna då och då, men allt är förlåtet! En stor kram till dig Gabriel - och om du någonsin vill spela teater igen på ett eller annat sätt får du gärna höra av dig med frågan om vi ska leka. "Jag sitter ju här!" :)

(null)


Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist

Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist

Året är 1985 och för ett kompisgäng betyder det övergången från ungdomen till vuxenlivet. De fyra killarna och tre tjejerna spenderar somrarna på Särsö i Roslagen. När killarna bestämmer sig för att åka ut till den obebodda och karga ön Svärtan för ett äventyr, hittar bokens protagonist Johannes en sjöjungfru fastknuten vid ena sidan av ön. Han blir trollbunden av den magiska varelsen och lika mycket som vännerna tycker olika om saken att ta med den/henne tillbaka förändras även de, och relationerna i gänget sätts på prov.

Fastän det här inte är en klassisk skräckroman lägger sig den här absolut på topp tre i listan av Ajvide Lindqvists böcker. Fantasy möter verklighet och Saltkråkan möter Shape of water - det är receptet och konceptet av Sommaren 1985. Som alltid är A. Lindqvist en mästare på att bygga karaktärer då han skapar intressanta personer, och relationerna kommer trovärdigt därefter. Det han framförallt gör bäst och som jag gillar skarpt är att han i den här berättelsen använder sig av element av fantasy i en annars väldigt mysig miljö men där han ändå lyckas skapa en underton och förståelse av en hel fantasyvärld. På ett sätt hade jag förväntat mig mer - det var en enkel uppsättning, en lika smidig avslutning och det fanns en förutsägbarhet hos karaktärerna som jag i och för sig älskade (en klassisk struktur helt enkelt och som lätt skulle kunna adapteras till film) - och jag lämnas med känslan av att bara vilja läsa mer. 

(null)


Filmdagbok del 188

3/6 Ghostbusters: Afterlife 6/10
4/6 Gehenna: where death lives 5/10, The harvesting 4/10
11/6 Hajar i Paris 6/10
12/6 Terrifier 4/10
13/6 The watchers 5/10
14/6 Dracula: The last voyage of the Demeter 6/10, Speak no evil (2022) 7/10
15/6 Missing 8/10
16/6 Killer retreat 3/10, Slumber party massacre 5/10, The shining 9/10
18/6 From the dephts 2/10, 12 feet deep 5/10
19/6 Piranha shark 0/10, Nocturne 6/10