Funna dikter i tomma intet med ögonblicklig innebörd
Att vara människa
är att leva på jorden
på morgonen
då man vaknar
och inte kunna
gå därifrån
på kvällen.
*
Man ser sin egen bild
bäst i stiltje.
Men i storm fattar man
snabbt
ett vrålande
överlevnadsbeslut.
*
Behöver du konst
och poesi
stöd den då!
Behöver du varken sång,
musik, måleri eller poesi
eller konstnärer överhuvudtaget,
slå ihjäl dem då,
kvickt, genast!
Huvudsaken är
att du
bär dig
ärligt åt
- Runar Salminen
Melodifestivalkväll
Jag är hemma nu i en vecka, och det är så skönt. Miljöombyte och lite perspektiv på tillvaron, tid att ta igen och bara få vara på ett annat sätt. Men visst är det lite på både gott och ont. Jag fick en riktig melodifestivalkväll i alla fall, vilket jag inte haft i år, schlagernörd som jag är. Förra veckan såg jag i och för sig live över internet hur Darin gick vidare till final vilket jag tyckte var bra. Tyckte om hans ballad, och båda tjejgrupperna, speciellt rocktjejerna. Ikväll trodde jag på Anna och Jöback, även om flera var bra tyckte jag bäst om dem. Anna tyckte jag bra om redan i Idol, och hennes röst passade låten perfekt ikväll. Jöbacks låt Hollow var perfekt även för honom, det var mäktigt. Jag tippar på att han vinner allt. Han eller Darin, tycker om båda låtarna - helt i min smak, lika men ändå olika. Darins poppiga mot Jöbacks lite mer musikal låt, båda helt rätt. Jag tyckte om Erik Saades låt Manboy, den var töntig men jag gillade ändå att den var bara det den var, med cool scenografi när han dansade i regn och bakgrundsdansarna som klättrade på galler. En låt som fastnar i alla fall. Man kan se alla låtar här, Darin och Jöback säger jag bara. Känsla rätt, ytligt dirty lite mindre rätt.
I want my heart unbroken
I need my soul to heal at last
What can you say to make me forget the past
if you decide to come home
I can't take that again no more
Don't leave me now
I'm hollow
I pray that you would stay
not turn and walk away
Don't leave me now
I'm hollow
Come back if love is true
I'm hollow whitout you
Why should i trust your sad eyes?
What if you leave one rainy night?
You got to make a promise
Promise me to stay and fight
Don't leave me now
I'm hollow
I pray that you would stay
not turn away
Don't leave me now
I'm hollow
Come back if love is true
cause I'm hollow
without you
If you love me
If you need me
You will be there
Don't leave me now
I'm hollow
Don't turn and walk away
Don't leave me now
I'm hollow
I pray that you would stay
not turn and walk away
I'm hollow
Come back if love is true
cause I'm hollow
I'm hollow
without you
Hus i helvete i mitt liv som paradis
Bränd kärlek
bränd kärlek
brinner desto mer
när den tagit sig
igenom elden.
Men jag tvivlar
- bränd.
Glad alla <3 dag
Jag bakade en tårta till mig och K i förmiddags, innehållande en massa grädde, kolasås och hallon & blåbär. Tårtbottnarna skar jag till hjärtan, dagen och oss till ära. Tyvärr gick det inte att skriva Best Friends med kolasåsen, men det var värt ett försök.
En mycket förvånad och förväntansfull K tar första tuggan.
Finaste killen är mätt och glad. I bakgrunden syns min egengjorda tavla som han beundrar.
Han tycker om att vara farlig ...
... och att drömma sig bort ibland.
Men han är den han är ...
... min finaste vän <3
Gudfader trilogin
En ung Diane Keaton spelar också otroligt bra som frun till Michael, och det visste jag inte att hon har funnits med så länge. Även om Marlon Brando är stor måste Diane Keaton, Al Pacino och till viss del Robert De Niro räknas till kategorin som de största skådespelarna i historien. Den totala sammanfattningen är en åtta av en tia alla filmerna tillsammans och det = mycket sevärda!
Erfarenhet som visdom
Knivar som slipas mot varandra
Riktigt bra läsning! Och skrämmande! Bokstavligt talat sinnessjuk. Jag känner mig nästan psykiskt sjuk av att ha läst den själv, om hon är psykiskt sjuk eller bara riktigt arg/hämndlysten är svårt att tolka. Man sympatiserar med de båda två, för det är verkligen sjukt det som händer. Jag kommer på mig själv att sympatisera mer med Rose, och det är väl antagligen ett medvetet val som Frimansson klingar an i vårt mänskliga psyke.
Jag tar mina egna ord, och följer upp - för det är ett så vanligt ämne, tyvärr, som är värt att ändras på, eller åtminstone bli omdiskuterat. Otrohet! Ljuder som knivar som slipas mot varandra. Det kommer antagligen inte bli någon större global förändring ändå, men att folk ska lära sig se på sig själva som människor med moral borde inte vara svårt.
Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva sådant som jag har fått uppleva. Att bli lämnad av en pojkvän (varför skulle det finnas skäl till det? skulle aldrig ge, göra sådana skäl? Eller tillåta honom att gå utan en riktigt bra anledning.) eller att vilja ha denne tillbaka (varför vilja ha någon som inte vill ha en?) att känna på vad otrohet är (jag skulle göra klart för honom att han måste tala om det innan ifall han vill vara med någon annan, så att det i alla fall blir ett skäl till att lämna istället för en otrohetsaffär) och att vara den andra kvinnan (jag skulle aldrig i livet vilja utsätta varken mig själv, någon kille om jag verkligen gillade honom, och speciellt inte hans ovetandes flickvän för nåt smuts. Skulle aldrig tillåta killen göra så mot sin flickvän, eller mot mig - skulle be honom göra slut om han verkligen vill vara med mig). Men verkligheten är en annan. Visst, man kan inte styra vad andra människor gör mot en, men jag hade aldrig i mitt liv förväntat mig så mycket jobbigt.
OCH att jag själv höll på att bli en hora en gång. Han gjorde mig till det, ansåg tydligen att jag inte förtjänade mer än sex - för det är ju bara det man kan få när killen är seriös med någon annan. Han förväntade sig att jag skulle spela med och inte ifrågasätta. Och det gjorde jag inte heller, jag trodde bara fel. Tog fel. Ville inte, men föll för det. Inte visste jag att det var han som var så seriös med flickvän och barn. Kanske någonstans djupt och omedvetet, insåg jag vad som höll på att hända och lyckades hitta mig själv till att det inte blev mer än lite fyllehångel. Hemskt var det i alla fall. Att man trots allt blev "den andra kvinnan". Alla "andra kvinnor" är utan ursäkt inget mer än en hora, tyvärr. Killarna ska man inte tala om. Tanklösa idioter eller elaka sådana - men likförbannat är de mer eller mindre idioter. Duktiga idioter! Fina, älskliga, sexiga idioter - som man bara inte kan leva utan. Och så "den första kvinnan" som får lida mest av de andras två aktion och konsekvenserna av det. Inget av dem är väl att föredra av att få det berättat för sig innan han gör något att han vill vara med någon annan eller kommer senare och säger att han har gjort ett misstag/erkänner och vill komma tillbaka. Oavsett otrohet är det en sak att hålla något hemligt, om man påstår sig vara i ett förhållande där man pratar om allt med varandra. Men karlar sen! Jag hörde av en kille en gång att han inte hade något problem med att vilja ha en tjej fast hon hade pojkvän. Att pojkvännen inte skulle vara ett hinder för honom att få henne. Men varför? Har inte killar känslor nog att identifiera sig med andra killar, eller vadå? I don't get it. Kommer killar förbli ett mysterium för tjejer, som tjejer är för dem? Vill inte dra alla, varken tjejer eller killar över en kant, men som sagt det är så vanligt att alla förr eller senare mer eller mindre kommer få vara med om det på ett eller annat sätt.
Om du hade en flickvän som var otrogen mot dig och fortfarande var kompis med killen, skulle du vara ihop med henne då? Jag frågade en killkompis den frågan. Fick ett bra svar, men teorin låter alltid bättre än vad som egentligen skulle hända i praktiken. Men insåg att det är något man måste komma på själv. Om man verkligen älskar någon ... kan man släppa denne till den tredje? Eller försvinner kärleken om man håller fast för hårt? Så vad ska man göra mot sig själv ... Det kan du bara finna i dig själv. Kärleken bestämmer.
Frågan är vad som är otrohet? Själva handlingen eller tanken? Enligt kristendomen är det en synd redan i tanken, men som sagt - jag har inget till övers för den kristna läran, speciellt inte när det finns dem som inte ens lever efter den men ser sig som anhängare. Nej, jag har sagt det förr och säger det igen - det är vad man gör som räknas. Och menar. Tomma ord eller som betyder något, det är en jävla skillnad. Eller ord som menar något men som vill betyda något annat, det är å andra sidan förvirrande.
Jobbigt att vara sjuk i huvudet (haha, det lät komiskt) nej, men att ha ont i huvudet för en gångs skull när jag förut haft ont i själen. Det är skönt att det beständiga hugget i hjärtat har lösts upp, och förtvivlans hand har släppt sitt grepp över bröstkorgen. Men jag blir konstig av att vara sjuk i förkylning och bara ligger, därmed min psykiska hälsa när jag läste boken, för det kändes bara äckligt inombords. Ondska är inget jag vill utöva, även om man får det av andra och gärna skulle vilja göra något liknande tillbaka. Men det är inte jag, det är en principsak för mig att behandla folk så som jag själv vill bli behandlad. Då är det bara sluta att bry sig istället, och skratta åt att man åtminstone inte sänker sig till den nivån.
Råttfångerskan, Inger Frimansson
Jag har legat och läst Råttfångerskan, Inger Frimanssons senaste bok, hela dagen då jag är sjuk. Det är en helt sinnessjuk bok, bokstavligt talat. Hon kan verkligen konsten att skriva psykologiska thrillers, det vet jag efter att ha läst flera av hennes böcker. Man lär känna karaktärerna, får sympati med dem och hon skrämmer upp en med vad människan faktiskt kan vara kapabel till. Råttfångerskan handlar om Titus, Ingrid och Rose. Titus var en gång gift med Rose och hade från ett tidigare förhållande två döttrar. Den kvinnan lämnade honom när barnen var små, och han krossades totalt av det. Döttrarna var hans livhank, de avskydde sin mamma för att ha lämnat deras pappa för någon annan. Han träffade så småningom Rose som blev hans kärlek. Döttrarna accepterade henne, och de levde väl ett gott liv till den dag då Titus lämnade henne för en annan kvinna, Ingrid. Döttrarna ansåg det oförlåtligt att han gjorde samma sak som deras mamma hade gjort flera år tidigare mot honom. De sympatiserade med Rose och hatade Ingrid, alias horan, ludret, som kommit in i hans liv. Allt detta är bakgrundsfakta, och historien tar vid då Titus ligger på sin dödsbädd och ber Ingrid ta kontakt med Rose för att han vill träffa henne av någon anledning. Motvilligt går hon med på det och följer sin älskades vilja. Hon försöker ringa Rose men får inget svar, istället tar hon arslet ur vagnen och beger sig till Rose där hon bor i en stuga som en eremit i Södertälje. Hon blir insläppt av en minst sagt chockad Rose, som tar emot budskapet att Titus vill träffa henne. Som att hon skulle vilja det! Och att ha denna kvinna som redan en gång redan förstört hennes liv i sitt hus! Till saken ska tilläggas att Rose tämjer råttor, det är hennes små husdjur som hon matar med gröt. Hannarna dödar hon dock, för att kullen inte ska bli för stor. I sitt kök har hon en någorlunda möblerad men kall källare med ett tungt lock och en uttagbar stege. Den hade hon tidigare på dagen tagit ut för att kunna beskära sitt äppelträd, och lämnade källarlocket öppet. När hon var i färd med det såg hon och hörde något riktigt stort där nere, det visades vara den största råtthannen hon någonsin skådat som hon började jaga där nere i mörkret utan resultat. När Ingrid på kvällen snabbt ville tillbaka hem gick hon först ut i köket för att lämna ett glas som hon fick för att dricka. När hon kom dit såg hon en av Roses husdjursråttor och slog ihjäl den med glaset, råtträdd som hon är. Då luckan är uppfälld och stegen borta faller Ingrid utan att märka det, handlöst ned i källarmörkret och bryter en arm. Med en skadad Ingrid och en handlingsförlamad (av chock och ilska) Rose börjar en mardröm.
"Kommer du ihåg hur du tumlade runt med honom? Kommer du ihåg det? Var var ni alla de där gångerna när han sa att han måste jobba? Hemma hos dig förstås? Eller i bokhandeln? Din hora. Din förbannade jävla hora. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som tar andras män. Ska jag förresten hälsa honom nåt? Från hans horbrud."
Ingrid svalde och kippade. Skovor av klet kring munnen.
"Är det Titus ...? Snälla du ... Har du hört någonting, hur mår han?"
"Han mår säkert precis som han förtjänar."
"Åh, nej, nej ... Du kan inte ..."
"Om han frågar efter dig? Om han gör det? Vad ska jag hälsa honom då?"
Ingrid grät nu, storgrät.
"Snälla ... Kan du aldrig ... aldrig förlåta?"
"Nej", sade hon kort och insåg i samma ögonblick att precis så var det.
Riktigt bra läsning! Och skrämmande! Bokstavligt talat sinnessjuk. Jag känner mig nästan psykiskt sjuk av att ha läst den själv, om hon är psykiskt sjuk eller bara riktigt arg/hämndlysten är svårt att tolka. Man symptaiserar med de båda två, för det är verkligen sjukt det som händer. Jag kommer på mig själv att sympatisera mer med Rose, och det är väl antagligen ett medvetet val som Frimansson klingar an i vårt mänskliga psyke.
Signalfel
Om inte sig själv
Lite senare på dagen när jag och ett par andra diskuterade lite fick jag en förklaring att det kallas för vägledande hypnos. Och visst, det måste det ha varit - annars skulle det inte ha varit så levande. För det funkade verkligen. Riktigt bra för att öka fantasiförmågan och föreställa sig saker, vilket ju är en självklarhet om man ska hålla på med teater. Ju mer man gör det desto mer kommer man såklart bli bättre på det. Men jag tänker även att det borde vara ett bra sätt att komma i kontakt med sig själv, och få upp saker och ting till ytan. En övning med mer än bara fantasiförmåga, för det tycker jag är ganska ytligt om man jämför med att det faktiskt kommer ur en själv. Personen man träffade på till exempel, vem var det egentligen .. om inte ..? Hade velat haft ännu lite mer tid att kommunicera med denne, och att det hade varit ännu mer koncentrerat. Men å andra sidan var det första gången jag gjorde något liknande. Det skulle vara intressant att höra mer om vad man kan få upp ur sitt inre, och vad man kanske vill säga sig själv.
Filmdagbok del 17
12/1 The libertine 2/10
13/1 Mamma Mia 7/10
15/1 Wild Child, Baksmällan 2/10, 2/10
26/1 Reign of fire 3/10
Kniven i hjärtat
Kniven i hjärtat var en bra serie som gick på teve en gång för länge sedan. Det var på den tiden när jag gick i gymnasiet. Älskade den, med alla sina låtar. Riktigt sorglig, och jag kommer ihåg hur jag gick och nynnade på Leva död när jag gick i skolkorridoren, och kände mig som en levande död själv. De här var mina favoriter.
Mannen i blå
Rumpish Tuttish
Jag vill va med dig
Leva död
Kniven i hjärtat
Som bara en älskande kan
Att förlora kanske innebär att vinna något annat?
Tvivla på vänskap?
Skriver igen, lever igen.
Eller lever ..?
Den inre döden är så nära den kan komma.
Och helt plötsligt tog den ett hopp tillbaka. Efter ett telefonsamtal, som jag tvekade på att svara på. Tur att jag inte gjorde det. Det gjorde gott för själen att veta att man ändå har de som man har omkring sig som tänker på en, även om de inte kan komma så nära som jag redan kommit en människa. Kan man tvivla på vänskap?
Tills tyngden lämnar mitt bröst
Ensamt. Både fysiskt och psykiskt. Min rums sambo är borta, och mitt hjärtas. Så oändligt tomt! Är det så här det känns att dö en långsam, inre död? Vet knappt vad det är som förblindar mig längre, kärlek eller hat ... Jag känner hur kärleken är större än hatet, hur jag vill att den ska ta över och låta hatet försvinna. Kan den verkligen försvinna helt? Vill inte hata, det är bara äckligt och förmörkar precis allt. Men lätt att inte göra det då ... Vill spy upp det tills det försvinner. Tills tyngden lämnar mitt bröst och smärtan från mitt hjärta. Vill skrika så att det hörs, tills tårarna har sinat och skräcken blivit trygghet. Att man kunde lita så på någon, förtro sig på tilliten - vilken tillit sen! - och släppa taget den där lilla, lilla sekunden som gjorde allt, som var spärren från vänskap till kärlek, från blyghet till trygghet och som fick hela min varelse att smälta i armarna på en annan. Inte visste jag att orden hade en annan innebörd ...
Tomhet