Blue Water

Water var verkligen en bra film. Jag förstår varför den blev oscarsnominerad. Tyvärr har jag inte hittat så många rescensioner som jag förväntade mig av den när jag googlade om den. Varför rescenserar man inte en så här bra fim? Den borde ha fått sin oscar. Framförallt den lilla flickan, Chuyia som hon heter i filmen. Hon som med sina åtta år blir änka och hamnar i ett ashram, där alla änkor bor tillsammans i celibat. Änkorna har dock  tre val enligt de indiska skrifterna; låta sig brännas på bål med sin döda man, dra sig undan för att leva i celibat med andra änkor eller att gifta sig med sin dödas man yngre bror. Filmen utspelas 1938 men det är trots allt även samma öden som råder idag. Att det är så grymt att man bränner kvinnorna med sina döda män vet jag inte om man verkligen gör. Förhoppningsvis inte. Varför vill man det? I filmen görs det också klart att det finns en ny lag som säger att man får gifta om sig. Men det har sina konsekvenser. En stark film som sagt, otroligt bra spelat av den lilla flickan. Filmat i en blå ton rätt igenom, sad blues. Den får mig att tänka på En geishas memoarer, som jag också tyckte om väldigt mycket. Man lär sig mycket av andra kulturer och dessa öden...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback