Funna dikter i tomma intet med ögonblicklig innebörd

Att vara människa
är att leva på jorden
på morgonen
då man vaknar
och inte kunna
gå därifrån
på kvällen.

*

Man ser sin egen bild
bäst i stiltje.
Men i storm fattar man
snabbt
ett vrålande
överlevnadsbeslut.

*

Behöver du konst
och poesi
stöd den då!
Behöver du varken sång,
musik, måleri eller poesi
eller konstnärer överhuvudtaget,
slå ihjäl dem då,
kvickt, genast!
Huvudsaken är
att du
bär dig
ärligt åt

-
Runar Salminen


Melodifestivalkväll

Jag är hemma nu i en vecka, och det är så skönt. Miljöombyte och lite perspektiv på tillvaron, tid att ta igen och bara få vara på ett annat sätt. Men visst är det lite på både gott och ont. Jag fick en riktig melodifestivalkväll i alla fall, vilket jag inte haft i år, schlagernörd som jag är. Förra veckan såg jag i och för sig live över internet hur Darin gick vidare till final vilket jag tyckte var bra. Tyckte om hans ballad, och båda tjejgrupperna, speciellt rocktjejerna. Ikväll trodde jag på Anna och Jöback, även om flera var bra tyckte jag bäst om dem. Anna tyckte jag bra om redan i Idol, och hennes röst passade låten perfekt ikväll. Jöbacks låt Hollow var perfekt även för honom, det var mäktigt. Jag tippar på att han vinner allt. Han eller Darin, tycker om båda låtarna - helt i min smak, lika men ändå olika. Darins poppiga mot Jöbacks lite mer musikal låt, båda helt rätt. Jag tyckte om Erik Saades låt Manboy, den var töntig men jag gillade ändå att den var bara det den var, med cool scenografi när han dansade i regn och bakgrundsdansarna som klättrade på galler. En låt som fastnar i alla fall. Man kan se alla låtar här, Darin och Jöback säger jag bara. Känsla rätt, ytligt dirty lite mindre rätt.


I want my heart unbroken
I need my soul to heal at last
What can you say to make me forget the past
if you decide to come home
I can't take that again no more
Don't leave me now
I'm hollow
I pray that you would stay
not turn and walk away
Don't leave me now
I'm hollow
Come back if love is true
I'm hollow whitout you
Why should i trust your sad eyes?
What if you leave one rainy night?
You got to make a promise
Promise me to stay and fight
Don't leave me now
I'm hollow
I pray that you would stay 
not turn away
Don't leave me now
I'm hollow
Come back if love is true
cause I'm hollow
without you
If you love me
If you need me
You will be there
Don't leave me now
I'm hollow
Don't turn and walk away
Don't leave me now
I'm hollow
I pray that you would stay
not turn and walk away
I'm hollow
Come back if love is true
cause I'm hollow
I'm hollow
without you



Hus i helvete i mitt liv som paradis

Det ska väl vara själva fan att det fortfarande finns de som läser min blogg från den här orten jag befinner mig i, som jag helst bara vill lämna så fort som möjligt. Synd att man inte kan stoppa ip nummer från att besöka en hemsida, säger jag bara. Låt mig vara! Jag är snart nära ett riktigt nervsammanbrott, speciellt om jag ska behöva känna mig förföljd. Vilka är dessa människor att röra om i min värld, när jag inte gjort dom någonting? Anklaga mig för förtal, jovisst - försök. Tur att jag har en polis i min familj som jag kan be om hjälp, för detta är skamligt att påstå att det är jag som kränkt någon när det i själva verket är en förolämpning mot mig och min blogg. Jag har aldrig pekat ut någon, inte på något sätt visat på vem det kan vara som jag skrev exakt vad jag tyckte om. Och så kommer det en som tror sig vara någon och säger att jag har skrivit fel. Fel? För det första kan inte denne känna sig träffad eftersom jag har skrivit om en "du" och om denne "du" mot förmodan skulle känna sig träffad borde det väl vara denne som ska anmäla mig ..? Fegt! Men det skulle väl vara som att erkänna att det inte alls vore sanning eller att denne inte kan stå för det den gjort ... Nej, jag tog bort en rad eller två och några bokstäver, som jag själv ansåg kunde tolkas fel eller tyckas vara hotfulla. Men som sagt, det finns ingen "träffad". Bara för att många är religiösa eller känner sig skuldmedvetna på grund av sin bristande moral, så kan man inte lägga sitt oansvar på andra. Man kan ju alltid försöka gräva bevis, och då ger jag en lyckospark på vägen. Rätt ska vara rätt! Men jag är hellre olaglig än omoralisk, om det ska vara så. Det är väl en dygd att åtminstone jag lever efter att behandla människor så som jag vill bli behandlad, annars skulle det ta hus i helvete som fan.  

Bränd kärlek

Jag intalar mig att
bränd kärlek
brinner desto mer
när den tagit sig
igenom elden.
Men jag tvivlar
- bränd.

Glad alla <3 dag

Jag bakade en tårta till mig och K i förmiddags, innehållande en massa grädde, kolasås och hallon & blåbär. Tårtbottnarna skar jag till hjärtan, dagen och oss till ära. Tyvärr gick det inte att skriva Best Friends med kolasåsen, men det var värt ett försök.




En mycket förvånad och förväntansfull K tar första tuggan.



 

 

 

 

 




Finaste killen är mätt och glad. I bakgrunden syns min egengjorda tavla som han beundrar.


Han tycker om att vara farlig ...



... och att drömma sig bort ibland.


















Men han är den han är ...



... min finaste vän <3



Gudfader trilogin

Inom en veckas tid har jag fått se Gudfader - trilogin, och jag fattar inte att jag har kunnat missa de filmerna. Jag har för mig att jag halvsåg något av dom när jag var liten, men då fattade jag inte storheten i dem. Att ha missat dem i vuxen ålder känns lite dumt. Förr eller senare hade jag såklart sett dom, men att det ändå tog så lång tid ... För de var riktigt bra, när man väl bestämde sig för att se dem. Jag tänker inte bemöda mig att recensera filmerna, för det borde alla kunna oavsett man sett dem eller inte. Siciliansk maffia, borde i alla fall säga allt. De var grymt råa, men så sköna på något sätt. Jag älskar dessa episka filmer, där man får lära känna familjen Corleone och deras kamp mot andra maffiafamiljer. Gillade den första filmen väldigt mycket med Marlon Brando som Vito Corleone, och en ung Al Pacino som hans son Michael. Trots hans makt och grymhet tycker jag om Corleone som den gubbe han är, och man sympatiserar med hela familjen. Andra filmen fungerar som både prolog och epilog till den första filmen, parallellt filmad får man ta del av hur Corleone fick se sin mamma bli skjuten precis framför ögonen på honom till när han blir vuxen (en ung Robert De Niro) och hur Micheal Corleone tar över rollen som Gudfadern. Andra filmen tyckte jag inte var lika bra som den första, kanske för att jag var lite trött just då, kanske för att de två första timmarna var lite sega. Den sista timmen tyckte jag dock var jävligt bra då den kändes hålla samma nivå som den första filmen. Den tredje filmen tyckte jag lika bra om som den första, om inte bättre på sitt vis, så den jämnar ut och höjer min bedömning av hela trilogin. Det känns finnas en sorg bakom den hårda fasaden genom hela trilogin, men den tredje var ändå den mest sorgliga som handlar om barnen till Michael Corleone. Dottern som älskar sin far och driver en fond i hans namn, och sonen som till sin fars förtret vill gå sin egen väg med musiken. Han accepterar att det är det sonen vill och bjuder in kusinen till dottern Mary, som också de har ett förhållande, till familjen Corleone för att axla rollen som nästa gudfader då han erkänner sig vara för gammal för det ständiga jobbet.
En ung Diane Keaton spelar också otroligt bra som frun till Michael, och det visste jag inte att hon har funnits med så länge. Även om Marlon Brando är stor måste Diane Keaton, Al Pacino och till viss del Robert De Niro räknas till kategorin som de största skådespelarna i historien. Den totala sammanfattningen är en åtta av en tia alla filmerna tillsammans och det = mycket sevärda!

Erfarenhet som visdom

Erfarenheten är bästa visdomen.

Knivar som slipas mot varandra

Riktigt bra läsning! Och skrämmande! Bokstavligt talat sinnessjuk. Jag känner mig nästan psykiskt sjuk av att ha läst den själv, om hon är psykiskt sjuk eller bara riktigt arg/hämndlysten är svårt att tolka. Man sympatiserar med de båda två, för det är verkligen sjukt det som händer. Jag kommer på mig själv att sympatisera mer med Rose, och det är väl antagligen ett medvetet val som Frimansson klingar an i vårt mänskliga psyke.

Jag tar mina egna ord, och följer upp - för det är ett så vanligt ämne, tyvärr, som är värt att ändras på, eller åtminstone bli omdiskuterat. Otrohet! Ljuder som knivar som slipas mot varandra. Det kommer antagligen inte bli någon större global förändring ändå, men att folk ska lära sig se på sig själva som människor med moral borde inte vara svårt.

Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva sådant som jag har fått uppleva. Att bli lämnad av en pojkvän (varför skulle det finnas skäl till det? skulle aldrig ge, göra sådana skäl? Eller tillåta honom att gå utan en riktigt bra anledning.) eller att vilja ha denne tillbaka (varför vilja ha någon som inte vill ha en?) att känna på vad otrohet är (jag skulle göra klart för honom att han måste tala om det innan ifall han vill vara med någon annan, så att det i alla fall blir ett skäl till att lämna istället för en otrohetsaffär) och att vara den andra kvinnan (jag skulle aldrig i livet vilja utsätta varken mig själv, någon kille om jag verkligen gillade honom, och speciellt inte hans ovetandes flickvän för nåt smuts. Skulle aldrig tillåta killen göra så mot sin flickvän, eller mot mig - skulle be honom göra slut om han verkligen vill vara med mig). Men verkligheten är en annan. Visst, man kan inte styra vad andra människor gör mot en, men jag hade aldrig i mitt liv förväntat mig så mycket jobbigt. 

OCH att jag själv höll på att bli en hora
en gång. Han gjorde mig till det, ansåg tydligen att jag inte förtjänade mer än sex - för det är ju bara det man kan få när killen är seriös med någon annan. Han förväntade sig att jag skulle spela med och inte ifrågasätta. Och det gjorde jag inte heller, jag trodde bara fel. Tog fel. Ville inte, men föll för det. Inte visste jag att det var han som var så seriös med flickvän och barn. Kanske någonstans djupt och omedvetet, insåg jag vad som höll på att hända och lyckades hitta mig själv till att det inte blev mer än lite fyllehångel. Hemskt var det i alla fall. Att man trots allt blev "den andra kvinnan". Alla "andra kvinnor" är utan ursäkt inget mer än en hora, tyvärr. Killarna ska man inte tala om. Tanklösa idioter eller elaka sådana - men likförbannat är de mer eller mindre idioter. Duktiga idioter! Fina, älskliga, sexiga idioter - som man bara inte kan leva utan. Och så "den första kvinnan" som får lida mest av de andras två aktion och konsekvenserna av det. Inget av dem är väl att föredra av att få det berättat för sig innan han gör något att han vill vara med någon annan eller kommer senare och säger att han har gjort ett misstag/erkänner och vill komma tillbaka. Oavsett otrohet är det en sak att hålla något hemligt, om man påstår sig vara i ett förhållande där man pratar om allt med varandra. Men karlar sen! Jag hörde av en kille en gång att han inte hade något problem med att vilja ha en tjej fast hon hade pojkvän. Att pojkvännen inte skulle vara ett hinder för honom att få henne. Men varför? Har inte killar känslor nog att identifiera sig med andra killar, eller vadå? I don't get it. Kommer killar förbli ett mysterium för tjejer, som tjejer är för dem? Vill inte dra alla, varken tjejer eller killar över en kant, men som sagt det är så vanligt att alla förr eller senare mer eller mindre kommer få vara med om det på ett eller annat sätt.

Om du hade en flickvän som var otrogen mot dig och fortfarande var kompis med killen, skulle du vara ihop med henne då? Jag frågade en killkompis den frågan. Fick ett bra svar, men teorin låter alltid bättre än vad som egentligen skulle hända i praktiken. Men insåg att det är något man måste komma på själv. Om man verkligen älskar någon ... kan man släppa denne till den tredje? Eller försvinner kärleken om man håller fast för hårt? Så vad ska man göra mot sig själv ... Det kan du bara finna i dig själv. Kärleken bestämmer.

Frågan är vad som är otrohet? Själva handlingen eller tanken? Enligt kristendomen är det en synd redan i tanken, men som sagt - jag har inget till övers för den kristna läran, speciellt inte när det finns dem som inte ens lever efter den men ser sig som anhängare. Nej, jag har sagt det förr och säger det igen - det är vad man gör som räknas. Och menar. Tomma ord eller som betyder något, det är en jävla skillnad. Eller ord som menar något men som vill betyda något annat, det är å andra sidan förvirrande.  

Jobbigt att vara sjuk i huvudet (haha, det lät komiskt) nej, men att ha ont i huvudet för en gångs skull när jag förut haft ont i själen. Det är skönt att det beständiga hugget i hjärtat har lösts upp, och förtvivlans hand har släppt sitt grepp över bröstkorgen. Men jag blir konstig av att vara sjuk i förkylning och bara ligger, därmed min psykiska hälsa när jag läste boken, för det kändes bara äckligt inombords. Ondska är inget jag vill utöva, även om man får det av andra och gärna skulle vilja göra något liknande tillbaka. Men det är inte jag, det är en principsak för mig att behandla folk så som jag själv vill bli behandlad. Då är det bara sluta att bry sig istället, och skratta åt att man åtminstone inte sänker sig till den nivån.


Råttfångerskan, Inger Frimansson

Jag har legat och läst Råttfångerskan, Inger Frimanssons senaste bok, hela dagen då jag är sjuk. Det är en helt sinnessjuk bok, bokstavligt talat. Hon kan verkligen konsten att skriva psykologiska thrillers, det vet jag efter att ha läst flera av hennes böcker. Man lär känna karaktärerna, får sympati med dem och hon skrämmer upp en med vad människan faktiskt kan vara kapabel till. Råttfångerskan handlar om Titus, Ingrid och Rose. Titus var en gång gift med Rose och hade från ett tidigare förhållande två döttrar. Den kvinnan lämnade honom när barnen var små, och han krossades totalt av det. Döttrarna var hans livhank, de avskydde sin mamma för att ha lämnat deras pappa för någon annan. Han träffade så småningom Rose som blev hans kärlek. Döttrarna accepterade henne, och de levde väl ett gott liv till den dag då Titus lämnade henne för en annan kvinna, Ingrid. Döttrarna ansåg det oförlåtligt att han gjorde samma sak som deras mamma hade gjort flera år tidigare mot honom. De sympatiserade med Rose och hatade Ingrid, alias horan, ludret, som kommit in i hans liv. Allt detta är bakgrundsfakta, och historien tar vid då Titus ligger på sin dödsbädd och ber Ingrid ta kontakt med Rose för att han vill träffa henne av någon anledning. Motvilligt går hon med på det och följer sin älskades vilja. Hon försöker ringa Rose men får inget svar, istället tar hon arslet ur vagnen och beger sig till Rose där hon bor i en stuga som en eremit i Södertälje. Hon blir insläppt av en minst sagt chockad Rose, som tar emot budskapet att Titus vill träffa henne. Som att hon skulle vilja det! Och att ha denna kvinna som redan en gång redan förstört hennes liv i sitt hus! Till saken ska tilläggas att Rose tämjer råttor, det är hennes små husdjur som hon matar med gröt. Hannarna dödar hon dock, för att kullen inte ska bli för stor. I sitt kök har hon en någorlunda möblerad men kall källare med ett tungt lock och en uttagbar stege. Den hade hon tidigare på dagen tagit ut för att kunna beskära sitt äppelträd, och lämnade källarlocket öppet. När hon var i färd med det såg hon och hörde något riktigt stort där nere, det visades vara den största råtthannen hon någonsin skådat som hon började jaga där nere i mörkret utan resultat. När Ingrid på kvällen snabbt ville tillbaka hem gick hon först ut i köket för att lämna ett glas som hon fick för att dricka. När hon kom dit såg hon en av Roses husdjursråttor och slog ihjäl den med glaset, råtträdd som hon är. Då luckan är uppfälld och stegen borta faller Ingrid utan att märka det, handlöst ned i källarmörkret och bryter en arm. Med en skadad Ingrid och en handlingsförlamad (av chock och ilska) Rose börjar en mardröm.

"Kommer du ihåg hur du tumlade runt med honom? Kommer du ihåg det? Var var ni alla de där gångerna när han sa att han måste jobba? Hemma hos dig förstås? Eller i bokhandeln? Din hora. Din förbannade jävla hora. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som tar andras män. Ska jag förresten hälsa honom nåt? Från hans horbrud."
Ingrid svalde och kippade. Skovor av klet kring munnen. 
"Är det Titus ...? Snälla du ... Har du hört någonting, hur mår han?"
"Han mår säkert precis som han förtjänar."
"Åh, nej, nej ... Du kan inte ..."
"Om han frågar efter dig? Om han gör det? Vad ska jag hälsa honom då?"
Ingrid grät nu, storgrät. 
"Snälla ... Kan du aldrig ... aldrig förlåta?"
"Nej", sade hon kort och insåg i samma ögonblick att precis så var det.

Riktigt bra läsning! Och skrämmande! Bokstavligt talat sinnessjuk. Jag känner mig nästan psykiskt sjuk av att ha läst den själv, om hon är psykiskt sjuk eller bara riktigt arg/hämndlysten är svårt att tolka. Man symptaiserar med de båda två, för det är verkligen sjukt det som händer. Jag kommer på mig själv att sympatisera mer med Rose, och det är väl antagligen ett medvetet val som Frimansson klingar an i vårt mänskliga psyke.


Signalfel

Igår var vi på teater inne i Arvika. Signalfel med och av Hamadi Khemiri, bror till den kanske lite mer kända Jonas Hassen Khemiri. Det var riktigt kul och bra. Jätteduktig, verkligen. Han har skrivit hela monologen själv och varit ensam i sitt regisserande av skådespelet, från det att han började med det som ett examensarbete på stockholms teaterskola. Han använde sig mycket av ljud och olika belysning som verktyg, en naken lampa som hängde i en sladd och led lampor som hängde utmed sidorna av den lilla golvyta han hade att röra sig på. Även en handburen led lampa som han använde sig av för att visa på olika situationer gjorde timmen genialisk. Tyckte dock att det var lite stökigt i början när man ännu inte hade kommit in i hans jargong. Snabbt och mycket tal, och i olika karakärer, men det var kul. Det måste ha varit svårt för den äldre publiken att hänga med i vad han pratade om, exempelvis när han chattade som fyra, fem personer och de med varandra eller om stockholms citys dagdrivare till karaktärer. Väldigt trevlig som person också, som vi fick känna på efteråt då vi fick prata med honom. Driftigt att vara så framgångsrik som han är och att han kom in på teaterhögskolan på första försöket.

Om inte sig själv

Härom dagen när vi hade teaterlektion gjorde vi en övning som gick ut på att vi skulle tänka oss att vi promenerade på en stig inne i en skog. Vi skulle se träden och miljön omkring oss, som om det var svårigheter att gå på marken och så vidare. Därifrån skulle vi komma ut på en stor äng, och jag kunde verkligen känna gräset mellan mina fingrar. På andra sidan fanns ett stort hus berättade L, vår lärare som höll i det, det var en fabrik som vi skulle gå in i. Det var en stor industri där inne, med stora kugghjul och maskiner som snurrade och lät. Som för att utforska stället med sina vrår och farliga miljö gick jag runt där inne, kom upp på taknivå efter att ha gått uppför två vingliga trappor av galler. Höjdrädd som jag är vågade jag inte gå upp den sista biten och vingla mig över. Jag gick ned igen och fick en dörr berättad för mig. Den skulle man sig in igenom, och där var det ett helt annat sorts rum i kontorsmiljö. Man sicksackade sig igenom alla bänkrader och spejade ut över kontorslandskapet, inget vidare intressant. Det var däremot nästa rum bakom nästa tilltänka dörr. Det var ett stort rum med bara kvinnor som satt och målade på tyger, klippte remsor och höll på. För att förstå vad det var de höll på med gick jag fram och följde med blicken deras rörelser, deras måleri. Det jag såg var något abstrakt men ändå väldigt viktigt, konst som skildrade det som hände i resten av byggnaden som att det var ett kommersiellt syfte med fabriken. Ännu en dörr uppenbarade sig i detta rum, och en smal, mörk trappa ledde till en blå dörr tror jag det var om jag kommer ihåg det rätt. När man öppnade och steg in blev vi tillsagda att det var ett rum vi fick bestämma över helt själva om vad det var för sorts rum. Eftersom att det var flera trappor och en vindstrappa kände jag att jag befann mig högst upp av hela den stora byggnaden. I förhållande till teaterkällaren där vi var när vi gjorde övningen, såg jag rummet som den del av teaterkällaren där jag hade förflyttat mig till. Ett fönster som jag inte kunde se ut igenom och gardiner, helt plötsligt fanns det en till person i rummet. Man skulle gå fram, bekräfta denne med en hälsning och man fick prata med denne om det var så. Jag kunde inte avgöra om det var en tjej eller kille jag hade framför mig. Tysta stod vi och granskade varandra, två människor: jag och en androgyn. Man skulle lyssna på vad den här personen sade till en, det allra första som kom upp i tanken, inte anstränga sig. Vi sade ingenting, men vi lade oss ned mitt emot varann. Jag ville och tänkte att det skulle vara en annan person som låg där med mig, men det blev inte så. Denna människa stannade kvar hos mig. Innan vi fick order att resa på oss och i tanken förflytta oss ut i skogen igen, sade denna märkliga varelse av någon anledning att du är vacker. Lite vilsen var övningen snart över, men det var en skön stund och man kom tillbaka med en erfarenhet rikare om vad teater är.

Lite senare på dagen när jag och ett par andra diskuterade lite fick jag en förklaring att det kallas för vägledande hypnos. Och visst, det måste det ha varit - annars skulle det inte ha varit så levande. För det funkade verkligen. Riktigt bra för att öka fantasiförmågan och föreställa sig saker, vilket ju är en självklarhet om man ska hålla på med teater. Ju mer man gör det desto mer kommer man såklart bli bättre på det. Men jag tänker även att det borde vara ett bra sätt att komma i kontakt med sig själv, och få upp saker och ting till ytan. En övning med mer än bara fantasiförmåga, för det tycker jag är ganska ytligt om man jämför med att det faktiskt kommer ur en själv. Personen man träffade på till exempel, vem var det egentligen .. om inte ..?  Hade velat haft ännu lite mer tid att kommunicera med denne, och att det hade varit ännu mer koncentrerat. Men å andra sidan var det första gången jag gjorde något liknande. Det skulle vara intressant att höra mer om vad man kan få upp ur sitt inre, och vad man kanske vill säga sig själv.  

Filmdagbok del 17

5/1 Avatar 3D 9/10
12/1 The libertine 2/10
13/1 Mamma Mia 7/10
15/1 Wild Child, Baksmällan 2/10, 2/10
26/1 Reign of fire 3/10

Kniven i hjärtat

Kniven i hjärtat var en bra serie som gick på teve en gång för länge sedan. Det var på den tiden när jag gick i gymnasiet. Älskade den, med alla sina låtar. Riktigt sorglig, och jag kommer ihåg hur jag gick och nynnade på Leva död när jag gick i skolkorridoren, och kände mig som en levande död själv. De här var mina favoriter.

Mannen i blå



Rumpish Tuttish



Jag vill va med dig



Leva död



Kniven i hjärtat


Som bara en älskande kan

Vad är det egentligen att förlora? Bara en kroppslig gestalt, "bara" min halva existens - för vadå? Det enda jag kan luta mig tillbaka mot är att det är ett val. Mitt, lika mycket som det inte är det. Jag gör bara det som är rätt för mig och mitt välbefinnande. Även om det väl inte känns rätt att mista. Men som sagt, det är inte bara mitt val. Jag har fortfarande kvar kärleken inuti mitt hjärta, för den kvarstår alltid. Bokstavligen som bildligt. Glöm ont, bevara gott. Vissa saker kan man inte förlåta, det vet jag sen förr. Ändå måste man acceptera. Och orka. "Älska, glömma och förlåta." Varför ska jag ligga ned och må dåligt, när det är de orättfärdiga människorna som ska det? För att det är jag som inte är det? Karma! "En del är vackra när de dör. Det säger ingenting om livet. Det vackra föds i det du gör, den stunden som du har fått. En del går obemärkt förbi där andra tar sig själv för givet. Och det finns dom som skördar där någon annan sått." Men som jag sagt förut, vetskapen och känslan av att man kan känna sådär djupt som bara en älskande kan  - det är värt allt.  

Att förlora kanske innebär att vinna något annat?

Jag drömde mardrömmar inatt igen, eller imorse. Jag vaknade av att telefonen ringde tidigt när jag hade tänkt sova lite längre, blev förbannad och tog proppar i öronen. Drömde vidare om sådant och sådana som jag inte vill drömma om. Ångest och personer som nästlar sig in, även i mina drömmar nu. Det var en väldigt patetisk bild må jag säga, denne som satt på en stol och grät och jag på andra sidan längst ned i rummet, avsvimmad på en stol som lutade mot väggen på bara två ben. Den gungade fram och tillbaka och gav det medvetslösa sitt sätt att vara, fastän jag kanske inte var det. Jag föll till golvet och jag kunde på något konstigt sätt åla mig fram utan att röra på mig, som av en tyngdkraft. Det slutade med i det rummet att en lärare hade varit och beställt julmat och ställde upp för att jag skulle vakna till. När jag väl vaknade till var maten uppäten. Jag drömde också om en massa kattungar, och en kylig promenad med cyklar och skidor. Jag och mamma var förbannade på pappa och ett par andra som med honom tog spetsen och hade ett stort försprång på oss. Vi visste att man inte fick cykla på den bryggan som vi var tvungna att ta för att komma ikapp dem på deras väg. Någonstans i alla drömmar hörde jag i huvudet och fick ont av, ett bryskt bonkande. En jobbig morgon med andra ord. Jag tror till och med att jag på ett sätt bearbetade det riktiga bakom drömmarna (kanske för att jag tänkte i de banorna innan jag somnade igår) och att jag funderade i mitt avsvimmade tillstånd att det enda rätta var att åka hem. Men som sagt, vad gör man inte för teatern! Jag följer kuratorns råd och tar ansvar, som han sade att han trodde och visste att jag ändå skulle göra för att kunna vara med på spelplanen som han uttryckte det. Att ta det utrymme som är mitt, som är större än vad jag själv tror och göra mig stark - att helt enkelt ändra attityd till att åtminstone fungera, och förhoppningsvis må bra. Även om jag förlorar ... 

Tvivla på vänskap?

Jävla skit, jag kan ju inte hålla på så här. Vara rädd för att skriva bara för att vissa personer kan läsa det. För att några från Arvika läser, den ip-adress som jag med uteslutningsmetoden och de fakta jag fick kunde identifiera har hållit sig borta. Men det är ingen garanti för att samma person sitter bakom en annan ip-adress, kan inte göra så mycket mer. Förhoppningsvis håller hon sig borta och försöker inte nästla sig in i mitt liv och mitt medvetande igen. Men för att kunna styra det måste jag tyvärr hålla en annan ifrån mig dessutom. Lik förbannat ska det vara över, jag inser att jag förtjänar bättre och måste ha respekt till mig själv, när andra inte har det. Inte heller ska jag vara rädd för att någon jävel kan ta bloggen emot mig och klanka ned på mig för att jag bloggar. Nej, bloggen är och förblir det den alltid varit - men visst var det en kris nu ett tag. Jag tänker inte heller förklara mig på något jävla sätt, det är lätt och logiskt att ta reda på i bloggen vad den har för syfte med sig själv. Så nu - skärpning! Nu ska jag skriva så som jag behöver.

Skriver igen, lever igen.

Eller lever ..?

Den inre döden är så nära den kan komma.
Och helt plötsligt tog den ett hopp tillbaka. Efter ett telefonsamtal, som jag tvekade på att svara på. Tur att jag inte gjorde det. Det gjorde gott för själen att veta att man ändå har de som man har omkring sig som tänker på en, även om de inte kan komma så nära som jag redan kommit en människa. Kan man tvivla på vänskap?

Tills tyngden lämnar mitt bröst

Ensamt. Både fysiskt och psykiskt. Min rums sambo är borta, och mitt hjärtas. Så oändligt tomt! Är det så här det känns att dö en långsam, inre död? Vet knappt vad det är som förblindar mig längre, kärlek eller hat ... Jag känner hur kärleken är större än hatet, hur jag vill att den ska ta över och låta hatet försvinna. Kan den verkligen försvinna helt? Vill inte hata, det är bara äckligt och förmörkar precis allt. Men lätt att inte göra det då ... Vill spy upp det tills det försvinner. Tills tyngden lämnar mitt bröst och smärtan från mitt hjärta. Vill skrika så att det hörs, tills tårarna har sinat och skräcken blivit trygghet. Att man kunde lita så på någon, förtro sig på tilliten - vilken tillit sen! -  och släppa taget den där lilla, lilla sekunden som gjorde allt, som var spärren från vänskap till kärlek, från blyghet till trygghet och som fick hela min varelse att smälta i armarna på en annan. Inte visste jag att orden hade en annan innebörd ...

Tomhet