Gudfader trilogin

Inom en veckas tid har jag fått se Gudfader - trilogin, och jag fattar inte att jag har kunnat missa de filmerna. Jag har för mig att jag halvsåg något av dom när jag var liten, men då fattade jag inte storheten i dem. Att ha missat dem i vuxen ålder känns lite dumt. Förr eller senare hade jag såklart sett dom, men att det ändå tog så lång tid ... För de var riktigt bra, när man väl bestämde sig för att se dem. Jag tänker inte bemöda mig att recensera filmerna, för det borde alla kunna oavsett man sett dem eller inte. Siciliansk maffia, borde i alla fall säga allt. De var grymt råa, men så sköna på något sätt. Jag älskar dessa episka filmer, där man får lära känna familjen Corleone och deras kamp mot andra maffiafamiljer. Gillade den första filmen väldigt mycket med Marlon Brando som Vito Corleone, och en ung Al Pacino som hans son Michael. Trots hans makt och grymhet tycker jag om Corleone som den gubbe han är, och man sympatiserar med hela familjen. Andra filmen fungerar som både prolog och epilog till den första filmen, parallellt filmad får man ta del av hur Corleone fick se sin mamma bli skjuten precis framför ögonen på honom till när han blir vuxen (en ung Robert De Niro) och hur Micheal Corleone tar över rollen som Gudfadern. Andra filmen tyckte jag inte var lika bra som den första, kanske för att jag var lite trött just då, kanske för att de två första timmarna var lite sega. Den sista timmen tyckte jag dock var jävligt bra då den kändes hålla samma nivå som den första filmen. Den tredje filmen tyckte jag lika bra om som den första, om inte bättre på sitt vis, så den jämnar ut och höjer min bedömning av hela trilogin. Det känns finnas en sorg bakom den hårda fasaden genom hela trilogin, men den tredje var ändå den mest sorgliga som handlar om barnen till Michael Corleone. Dottern som älskar sin far och driver en fond i hans namn, och sonen som till sin fars förtret vill gå sin egen väg med musiken. Han accepterar att det är det sonen vill och bjuder in kusinen till dottern Mary, som också de har ett förhållande, till familjen Corleone för att axla rollen som nästa gudfader då han erkänner sig vara för gammal för det ständiga jobbet.
En ung Diane Keaton spelar också otroligt bra som frun till Michael, och det visste jag inte att hon har funnits med så länge. Även om Marlon Brando är stor måste Diane Keaton, Al Pacino och till viss del Robert De Niro räknas till kategorin som de största skådespelarna i historien. Den totala sammanfattningen är en åtta av en tia alla filmerna tillsammans och det = mycket sevärda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback