Tro på tomten?

Alla tiders julklapp, eller vad den nu hette som gick på tv 4 tidigare idag fick mig nästan att börja tro på tomten igen. Kortfattat handlade den om en flicka som hittade en vädermaskin som skapade en snöstorm så att de kunde få jullov fortare. Istället kunde in hennes pappa komma hem till julafton för att hans flyg hade blivit inställt. Självklart slutade det med att tomten fick tillbaka sin vädermaskin och gjorde fint, magiskt väder som den ska vara på julafton. Pappan kom hem lika snabbt, vilket var den ultimata julklappen. Att familjen var samlad på julafton. Det fick mig för en liten stund att tro på tomten. Att han gör julklappar är förmodligen inte sant, det är vår egen uppgift att inhandla till dem vi vill ge och visa att vi bryr oss. Men att han faktiskt är det självklara som vi själva illustrerar genom att klä ut oss till. Han skapar inte bara magi, han är magin. Sedan kom jag ju på att min egen familj inte alls är så vidare samlad längre. Tomten är ju ändå ett begrepp för barn, för alla, som ska skapa sig en egen betydelse om honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback