Trygghet

Kom hem halv fem i natt. Sov i fem timmar tills alarmet på mobilen sattes igång men sov i ännu två timmar innan jag vaknade. Ingen annorlunda natt om man ska tänka på sömnbristen, den är som den är. Men borde det inte vara någon skillnad om man ligger i sängen och inte kan somna än om man är ute och håller igång? Hm, kroppens vila hänger väl inte ihop med ögonens sömn. Mina ögon kan inte må bra.  Natten blev till en smärre mardröm. Den började med att vi skulle åka hem till någon för att dricka innan så att man inte skulle behöva betala dyrt dit vi skulle. Och där var det full gång när vi kom. Jag tryckte mig in i dansmassan i hopp om att få ett par armar om mig. Men de andra kom och gick från dansgolvet, gick omkring eller upp och ned. Visste inte om jag skulle följa efter eller inte. Jag tyckte mest att tiden gick långsamt och saknade vissa personer som alltid annars är med och som man kan förlita sig på att inte bli lämnad av på dansgolvet. Jag kände att orken hade lämnat mig och satte mig därför ned, tillräckligt nära för att de skulle se att jag satt där och inte hade stuckit, även om jag började vilja det, vilket skrämde mig, för det hade jag inte vågat. Att sticka ut själv i natten för att försöka ta mig hem, risk att gå vilse eller bli överfallen var inte en glädjande tanke. Något som slog mig var tanken på vad jag skulle göra om jag verkligen skulle bli övergiven? Vad var jag, om inte övergiven där och då på stället... Det fick mig att bilda en ny definition på trygghet. Trygghet, säkerhet - behöver inte vara samma sak. Med trygghet kommer säkerhet, med säkerhet kommer trygghet. Man är inte trygg om man inte kan vara säker på att man kan vara trygg.

Trygghet: det att vara trygg.
Trygg: utom fara, skyddad; säker, pålitlig; lugn, förtröstansfull; obekymrad, ombonad.
Enligt Bonniers svenska ordbok. Skulle jag ha skrivit den hade jag beskrivit det som en tillförlitlig känsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback