Varför skynda på livet när man kan leva det?

Jobb, körkort, flytta hemifrån, pojkvän (skaffa familj) - har jag missat något..? Det är väl det livet består av. Har ett par kompisar som är på god väg att ha allt. Varför skynda på allt? Vad ska man göra i resten av sitt liv om man redan skaffat sig allt i ett tidigt stadium? Nej, felfelfel! Tänk om man kommer på senare att man gjort något fel. Okej, nu kan man protestera mot det genom att säga att man ska lära sig av sina misstag och att man har full rätt att göra fel i ung ålder. Men varför göra fel? när man kan ta det lugnt och bara vara för att komma till insikt i vad man verkligen vill istället för att börja om på nytt, skilja sig och blabla…  
Jag vill inte titta tillbaka på mitt liv och se det som att jag gjort allting rätt. Då är frågan vad som är rätt?, det som föräldrar och andra tycker och vill att man ska göra? Kanske även sin egen känsla på vad man borde göra och som är det rätta. Det skulle vara som att bläddra i en bok med blanka blad men att man ändå vet vad som borde stå där om man nu gjort allting "rätt". Vad hade hänt om man hade gjort det där andra istället? Man kan alltid göra rätt för sig oavsett om det gått dåligt på ett håll eller att det faktiskt visat sig att det kanske trots allt var det rätta för en. Mitt liv ska inte vara förutbestämt. Ibland är det skönt att tro att allt har en mening och att det som sker det sker. Jag tror på att det finns en mening med allt men att vi ändå kan komma dit på olika sätt. Vad ska man annars tro, att man inte kan ändra sitt öde och det sätt man lever på? Ingen uppmuntrande tanke, precis. Det jag vill komma ihåg som gammal är att jag satsade och vågade följa min egen röst och att jag inte var den "duktiga flickan" som gjorde allt hon skulle. Jag vill se tillbaka och veta att jag gjorde allt jag kunde för att få den där kommande ringen på fingret, att jag vågade tro på att jag kunde göra som jag ville...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback