Älskar dig för evigt

Elsker dig for evigt måste vara den bästa danska film jag sett. Mycket vacker och tragisk. Skådespelarinsatserna är suveräna. Jag brukar irritera mig lite på dogmaflimer, men det är trots allt mycket intimare och mer äkta när det görs på det sättet, att det inte är tillåtet att tillsätta ljus, ljud och så vidare. Allt ska tas upp på plats och är "live". Att man dessutom håller kameran i handen får det att kännas som ännu mer "här och nu" än det är tänkt; att kameran ska vara mitt i handlingen. Tycker jag i alla fall. Hur man ska tolka slutet kanske man borde vara öppen inför. Med tanke på den sista dialogen har jag ingen anledning att tro att de inte skulle bli tillsammans. Men någonstans i filmen tänkte man ändå att det säkert kommer sluta med att alla blir ensamma. Tänker man inte längre än dit näsan räcker ser man såklart att det är som så. Älskar dig för evigt... Ja, varför skulle hon sluta älska honom? Tyvärr blev omständigheterna för grymma för att kunna fortsätta leva ihop. Är det liknande som återkommer och säger oss att det är så som sker mellan dessa andra tu? Kanske. En sak är säker. Man kan älska utan att vara tillsammans...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback