En ramsa

Det finns en irländsk ramsa som handlar om vad det betyder att se olika antal skator tillsammans. Den ramsan bygger upp en bok, Den åttonde flickan som jag köpte genom att vara medlem i bokkluben Läslusen när jag var barn. Visste inte då att det var en riktig ramsa som faktiskt hade sin symbolik. Men den fastnade dock på minnet, och har sedan dess alltid rabblat den för mig själv när jag sett skator. Oftast ser man ju en skata trippa omkring när det finns gott om dem här i vårt område, men det är sällsynt att se fyra skator tillsammans vilket jag fick erfara i lördags... 

En för sorg och två för glädje. tre för en flicka och fyra för en pojk, fem för silver och sex för guld, sju för en hemlighet som aldrig får röjas...

Kommentarer
Postat av: Vemundkathinka

I recomend this site


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback