Great expectations

Den filmen har man översatt som Lysande utsikter. Vet inte riktigt om jag vill gå med på det. Jag ser det snarare som Höga förväntningar, alternativt förhoppningar. För visst är inte förväntningar och förhoppningar det samma. Att vänta är inte det samma som att hoppas. Väntar man på något är det tänkt att något ska hända medan möjligheten finns och att man hoppas på att det händer när man hoppas. Sedan kan man såklart ha förhoppningar på sina förväntningar.. Om man börjar fantisera i förväg. Hur som haver, Lysande utsikter heter den. Och det kanske stämmer. Det är en väldigt fin och bra film. Personligen tycker jag att kyssen barnen emellan är den bästa filmkyssen jag någonsin sett. Att han dessutom följer sina drömmar och förlitar sig på sin talang kan man inte säga annat än att det syns lysande utsikter. Förhoppningar måste jag nog påstå med tanke på att han trots allt åker till New York för att möjligen få träffa henne igen. Förväntningar när han egentligen vet vad som väntar honom, trots sina förhoppningar, ett brustet hjärta. Ethan Hawke och Gwyneth Paltrow gestaltar dom som vuxna. Bästa repliken - Den gamla för hans hand mot sitt bröst: What is this? Han ser konfunderad ut och svarar: Your boobies. Hon ger honom en klandrande blick. It''s my heart and it's broken. Can you feel it? Mycket underhållande. Han ger på samma sätt tillbaka meningsutbytet lite senare i filmen när han letar efter sin Estella och den gamla förklarar att hon varnade honom för ett brustet hjärta. Mycket sevärd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback