Drick grönt!

Sitter här med en kopp grönt te. Jag har blivit beroende av grönt te. Eller nej, kanske fel ord, men har man en gång börjat dricka det slutar man inte.  

På morgonen dricker jag helst juice eftersom c-vitaminer bättre får igång järnupptaget i kroppen medan kaffe och te är hämmande, främst kaffe - det kan hända att jag tar en kopp grönt te på morgonen om jag vill ha något varmt i mig. Annars dricker jag det helst på dagen om jag trots allt inte kokar kaffe, vilket har blivit en njutningsvara för mig nu när jag dricker mer te. Och visst man få unna sig lite lyx i tillvaron.

Kvällstid har jag dock börjat behärska mig. Förut drack jag det varje kväll och började nästan känna suget efter kaffe om jag inte fick det. Vilket är konstigt, för kaffe sägs inte vara beroendeframkallande som en drog. Kroppen säger bara till om man plötsligt slutar dricka kaffe efter en lång period av regelbundet drickande i form av huvudvärk, trötthet o.s.v. som Anna Skipper alltid tycker om att tala om på Du är vad du äter. Man lider alltså inte på grund av bristen av kaffe utan kaffet i sig.  

Istället har jag börjat dricka rött te på kvällen innnan jag går och lägger mig. Det ska verka lugnande och vara bra för sömnen. Men då ska man vara noga med att det innehåller roobios som egentligen inte är en teplanta utan en annan röd buske som just inte innehåller koffein, eller tein om man så vill... Just därför bra för sömnen. 

Grönt te ska vara bra för huden och skyddar mot vissa sjukdomar som cancer i olika former. När jag frågade min morfar en gång om man kunde bli teförgiftad svarade han att nej, det kan man inte - inte på samma sätt som kaffe. Men på samma sätt som kaffe innehåller koffein består te av tein. Koffein och tein är båda två gifter. Det borde ju jag ha vetat - naturvetare som jag är. Kanske för att jag är något överambitiös och vet att koffein och tein är precis samma ämne. Koffein finns i lika stor mängd i kaffe som i te.  Det är beroende på hur mycket man oxiderar tebladen som man får olika mängder koffein i teet. (Oxidation betyder att ämnen får reagera med syre, tebladen är i kontakt med luften)

Svart te har oxiderat mest medan grönt te har oxiderat minst. Svart te har mest koffein i sig och grönt har minst och har därför kvar alla dessa antioxidanter som skyddar mot uppkomsten av cancer och även hjärnan då det kan förebygga parkinson och alzheimer. Det ni! Det är bara att börja supa te...grönt te bidrar även till minskad träningsvärk för oss träningsnarkomaner, så kom inte med några ursäkter att det bara är människor som är rädda för rynkor eller cancer som dricker grönt te. Hälsofreak eller inte - drick grönt!

Kommentarer
Postat av: Jonasemma

Site was very helpful. thank you


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback