Solna centrum

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till solna centrum. Varje gång jag och Mikalea varit där har det varit någon  som försökt stöta på oss, eller i övrigt ganska roliga/trevliga människor. Ganska kul, faktiskt. Idag fick man sig en rolig konversation utbytt i en chokladbutik.

-Vad har ni på hjärtat idag då, tjejer? Ska ni ha kaffe, te, choklad? Till mamma, pappa..?
* Ja, till mamma. Det är ju mors dag imorgon.
- Just det, usch ja.
* Usch, ja.
  - - -
Vi tittar in vad som finns i butiken men kan inte bestämma oss för vad vi vill ha. Efter ett tag vänder sig Mikaela till mig:
*Här kan vi ju inte stå längre. Vad ska vi ha?
- Ni får stå här bara för att jag är snäll. Hade det varit kö hade slängt ut er. Om tjugofem minuter stänger jag, då får ni gå. Han dividerar med oss vad saker och ting kostar och vad vi borde ta, frågar vad våra mammor dricker, kaffe eller te. Jag kan gå ner till att ni får det där paketet för 110 när det egentligen borde bli 140. Men det är bara för dig, säger han till Mikaela när jag satt mig på huk för att kolla in en chokladkaka.
- Här, vill du smaka... Han räckte fram en påse med tryffel smaksatt med apelsinchoklad. Vill du också smaka en frågar han mig när jag ställer mig upp.
* Mm, är det choklad?
- Ja, det borde det vara. Det hoppas jag...
 - - - -
* Vad ska vi ta då? Te och tryffel? Frågar Mikaela till mig.
Jag vet inte.
* Jag kan inte bestämma mig, Jag är våg, det skyller jag på.
- Aha, vad är du för något då? Frågar han mig ett ögonblick senare.
* Stenbock.
- Mhm, hur många år?
* 20
- Ja, du är ritkigt söt, säger han mot mig.
Hm, okej.
- Men det säger jag inte för att jag vill ha ditt nummer.
Jag kollar misstänksamt på honom.
- Jag vill inte ha ditt nummer.
* Nej, för det hade du ändå inte fått.
- - - -
- Vill ni höra något coolt? Ni vet vem det här är, säger han och visar en hundralapp. Vet ni vad det här är då..? Han understryker att han menar växterna på bilden. 
* Teplantor? säger jag i korus med honom. Jag mest på skoj just för att vi är omringade av bl.a. av teer. Han börjar därför föreläsa om teplantor och trädgården i Uppsala.  
 - - - -
Jag tar upp en sort smaksatt kaffe, irisch cream och frågar honom vad det är.
- Svamp. Och annat som han inte är helt säker på. Men det är kaffe i alla fall, säger han.
Okej?

Det slutar med att jag väljer kaffe med cappucinosmak och apelsintryffeln, Mikaela te och apelsintryffel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback