Drömmar och drömmar blir en dröm

Jag brukar skilja på drömmar och drömmar. De nattliga drömmarna och de drömmar man har om livet. De man drömmer om när man sover och de man av hela sitt hjärta önskar ska slå in. Men nu börjar jag undra om inte drömmar är drömmar. Att de är det samma oavsett när de uppfyller en. Inatt drömde jag om något som jag så innerligt önskar mig. Vad är då det om inte en dröm? Är det först som då man kan kalla det en dröm? När det kommer till en både i vaket tillstånd som i omedvetet. En annan aspekt av det hela som slog mig när jag vaknade upp ur drömmen, som sakta suddades ut av verkligheten, var att det kan vara min största skräck. Rädd för att det inte kan hända, men också inför det faktum att det kan hända sätter hjärtat i gungning. Att ens högsta dröm kan vara ens största skräck är ganska förunderligt för förnuftet. Eller kanske inte. Förnuftet säger att det måste gå rätt till, att inte bara ta det som det är. Är det kanske så det är, att man är rädd för det som måste ske för att man ska få det som man vill ha det?

A dream is a wish your heart makes, 
when your'e fast asleep
In dreams you will lose your heartaches, 
whatever you wish for, you keep.
Have faith in you dreams and someday, 
your rainbow will come smiling through.
No matter how your heart is grieving, 
if you keep on believing, 
The dream that you wish will come true.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback