För/e -hållande/ställning?

Kan ett förhållande ses som en föreställning? Det tolkar i alla fall jag det som utifrån Föreställningar, den nya serien på sju delar som började igårkväll. Mycket skickligt gjort. Dansk produktion (såklart) av Per Fly, som även gjorde Arvet. Älskar konceptet att det visas i de olika karaktärernas perspektiv för varje gång. Till slut har man alltså ett sammanhang, fått en historia om människor med olika relationer till varandra - en bit av livet. För vad är det om inte möten mellan människor och alla sorters känslor? Gillade även starkt den pjäs de repeterar som även den handlar om livet. Dels för att det ger mig rätt i min uppfattning om att teater är det som händer i och mellan oss människor, det som kallas livet. Jacob, det första avsnittets huvudperson, var en man som blev olyckligt kär i Tanja, kvinnan som han spelar mot. Det han hela tiden kände gentemot henne tog han med sig i sin karaktär, vilket nog regissören manipulerade honom till. Inte hela hemligheten bakom skådespeleri, men något är det i varje fall. Hans sista replik sade att uppbrottet av ett förhållande borde vara bakvänt. Istället för att se någon vända sig om och gå ska det sluta med den första anblicken av varandra för att sedan inte ens känna till existensen av den andra. Då är man fri...


Du menar väl att mina vita armar
är en mur.
Men se mig då som en park,
och du är själv en liten bock som skuttar runt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback