Jag ser regnbågar

Vaknade tidigt igår morse av en ilande smärta i mitt vänstra öga. Det hade varit rött och gjort ont i flera dagar och förstod att det snart var dags att göra något. Jag hade en tid hos tandläkaren (hade inga hål) och gick sedan in till min optiker. Lyckligtvis var hon där, så hon kollade på ögat för att kunna skriva en remiss till en ögonläkare. Hon föreslog Cityakuten eller S:t Eriks akut, men valde istället att gå till Vällingbys mottagning. Inga läkare var i tjänst, bara en sköterska som också hon kollade på mitt öga och konstaterade att det var rött men kunde inte göra mer än att säga att jag behövde fortast möjliga hjälp. Så det vara bara att bege sig till S:t Eriks ögonakut. Egentligen vill de att man ska ringa och säga att man kommer, men har en kontaktlinsbärare ett öga rött säger man inte nej till en. Efter en halvtimme fick jag träffa en sköterska som undersökte ögat för att prioritera mitt akuta behov av hjälp. Jag stod tydligen inte högt på listan. Efter flera timmar fick jag träffa läkaren som förkunnade att jag hade fått regnbågshinneinflammation. Trevligt! Hon skrev ut recept på droppar till mig, två olika sorter, en innehållande kortison och en annan pupillvidgande som jag ska ta i en vecka innan jag ska tillbaka på återkontroll. Nu har det blivit något bättre, det är inte lika rött som det har varit, men smärtan sitter kvar som en molande värk. Så har jag fått en enorm vänster pupill. Måste ha sett ganska groteskt ut när jag var på jobbintervju idag. Träffade på samma gång en kompis som jag inte träffat på länge och även min kära far. Mitt i allt var jag tvungen att ta ögondroppar med jämna mellanrum. Usch! Inte känns det så bra nu heller efter att ha surfat på Internet.

Akut regnbågshinneinflammation - Värk och ökad ljuskänslighet är dominerande symptom. Pupillen är liten och kan vara oregelbunden och ljusstel pga sammanväxningar mellan pupillkanten och linsen. Sammandragning av regnbågshinnan ger värk, ögat är rött och vita blodkroppar finns i kammarvattnet, vilka kommer från de inflammerade blodkärlen i iris. Högt ögontryck. Viktigt att snabbt påbörja behandling, inte minst med pupillvidgande medel för att förhindra sammanväxningar mellan irisen och linsen och som även är smärtstillande, vilket annars kan leda till svårbehandlad grönstarr.

Grönstarr = Akut glaukom, Det innebär att man plötsligt får ett för högt tryck i ögat. Oftast drabbas bara ett öga. Mycket allvarlig sjukdom. Eftersom förloppet är snabbt gäller det att omedelbart få behandling hos ögonläkare. Annars finns stor risk att synen försämras avsevärt eller i värsta fall att man blir blind.

Hade nog klarat mig bra utan den informationen. Tur att man inte förklarade för mig då, då hade jag svimmat av rädsla. Förhoppningsvis klarar jag mig men risken finns att det kan uppkomma igen senare i livet. Usch! Så sant som det är sagt; Det man inte vet lider man inte av. Nu ska jag återigen förstora pupillen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback