Forgetmenot

Ibland får jag frågan varför min blogg heter forgetmenot. Och hm, ärligt talat vet jag det inte själv. Forgetmenot=förgätmigej. Glöm mig inte. Det var det första som kom till mig när jag skulle döpa min blogg. Det är ingen begäran. Snarare en djupt rotad, outtalad önskan, som så dock har sin existens genom min blogg. Dessutom är det en blomma, min favoritblomma. Det är den just för sitt namn och sin blåa färg (min favoritfärg). Jag kände dock ett behov av att veta lite mer om den blomma som jag inte förstod varför hade kommit att bli min favoriblomma. Så nu vet jag att enligt legenden var en riddare ute med sin fästmö, under medeltiden, på promenad utmed en flod och plockade en bukett förgätmigejer för att kunna ge henne som en symbol för sin kärlek. Rustningen han hade på sig var så tung att han föll ner i vattnet och drunknade. Han hann kasta upp buketten till henne och ropade "förgät mig ej". Blomman är förknippad av romantik och tragiska öden och är ett tecken på trohet och evig kärlek. Fanns den vetskapen hos mig redan innan jag läste om det, eller varför har en blomma med den betydelsen blivit min favorit...? Hur man väljer att tolka orsaken till varför min blogg heter som den gör är upp till var och en.

                                                                                                                                                                 image7


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback