Världspremiär med en billig, röd matta

Den minsta lilla biograf jag sett har ikväll haft världspremiär av LasseMajas detektivbyrå - Kameleontens hämnd. En röd matta hade till och med rullats ut, och de två skådisarna Teodor och Matilda till Lasse och Maja fanns på plats med en distributionschef, tror jag att hon var. En massa barn var förstås där, plus vi filmare och skrivarlinjen från skolan. Jag somnade i början av filmen, haha. Jag var riktigt trött efter den här långa dagen som började med att vi gick upp redan klockan sju för att gå luciatåg, vilket inte blev det snyggaste. Men kul var det väl, det var länge sen sist. Men sedan vaknade jag i tid till när det hade börjat komma igång i filmen. Jag kunde nästan läsa av hur mycket jag hade missat av filmen utifrån historiens dramaturgi, och fattade ganska snabbt vad det handlade om. Jag missade dock en scen som var en sådan som man satt och väntade på eftersom vi har hört väldigt mycket om filmen och fått gå igenom en massa av just den; dagsscheman, inspelningsplan och statistregister. Man tänkte på det mesta, om man säger så, när det ligger så nära till hands för oss i filmklassen. Plus att hela Valleby byggdes upp på fotbollsplanen som ligger granne med skolan. Bl.a har vi fått höra hur de hade problem med fyrljus och att det stormade den inspelningskvällen så att man nästan blåste omkull över klippkanter. Det roligaste är dock skelettet som är med i filmen, som nu för tiden i stort sett bara ligger och skräpar i Kustateljen. Den som vi ville använda oss av när vi spelade in vår första film, stumfilmen Den döde. Men den är ju som sagt värdefull, och kostade att bygga upp, men ändå ligger den bara där nu. Kul att äntligen få ha sett den i en "roll". Eftertexten av filmen var även den intressant, haha. Speciellt när "tack till" riktades till vår underbara lärare och filmklassen förra året. Kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback