Julkänsla

Jag orkar inte tänka på julklappar, varken att ge eller att få. Samma ständiga frågeställningar och våndor, som alltid kommer att ordna sig och är ordnat till dagen D. Idag när vi dekorerade rekvisita till julspelet som går av stapeln om en vecka, vilket jag kände var riktigt roligt och kreativt, kom jag plötsligt på mig själv att tänka snabbt att den här julen ska bli bra. Den bästa på länge. Julstämningen finns nära och jag vill att den ska bli bra. Längtar med förväntan. Orkar inte med en deppig jul, vill inte att det ska bli en sådan, för då blir jag ännu mer deppig. Lika fort som jag tänkte det försvann det, och tankar som att varför just den här julen skulle bli annorlunda tog form. Med spänd spänning väntar jag, som om jag har tusen nålar i mig. Är väldigt överkänslig. Julklapparna vet jag kommer ordna sig, även om men med bävan också målar upp en bild varje år hur just det ska gå till. Alltid tänker man att nästa år, då kommer man komma på bättre julklappar, ta sig tid att göra dem mera personliga. Det ska bli skönt att komma hem, samtidigt som det kommer bli läskigt. Med vad framtiden har att ge till mig, och att behöva anpassa sig på nytt för en tid. Det bästa med att kunna komma hem är att man haft möjlighet att sakna det, eller i alla fall att längta till det. Att man kan uppskatta det mycket mer på ett bra sätt. Vad jag bryr mig om julklappar spelar egentligen ingen roll i år. Visst, principsaken i både givande och tagande är att det är roligt att ge bort något som man vet att någon faktiskt önskar sig. Men minst lika underbart är att, som att göra egna, personliga julklappar, få genomtänka eller inte - men ändå en överraskning, en liten inslagen tanke som man kan ta på. Pengar är det mest tråkigaste att få, det håller nog alla med om. Visst, det är girigt kul att få, man kan köpa vad man vill. Men köper man det verkligen? Pengar är en nödvändighet. Ska man ge nödvändigheter istället för riktga gåvor på julen? Jag vet i alla fall i min livssituation att de pengar som jag kommer att få kommer att gå åt till enbart att spara och kunna leva på. Jag vill bara att julen i år ska bli bra. Är så rädd, och vill att det kommer bli rätt och bra, utan att bli besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback