Vill inte drömma

Drömmer man att man plågas av en flugsvärm kommer man drabbas av en förlust, som förorsakas av någon man verkligen litat på. Surrar de mest omkring utan att landa kommer förlusten inte att bli lika kännbar eftersom man blir misstänksam och lyckas förhindra en katastrof. Drömmer man att man ser en präst väntar en svår besvikelse. Om en kvinna drömmer att hon bär ett dyrbart halsband betyder det att hon kommer få mer pengar än kärlek i sitt äktenskap. Går det sönder är det ännu värre, det betyder att hon till slut ska bli både fattig och försummad. Drömmer man att man ser en brottsling bli pryglad betyder det att någon du älskar ska drabbas av ett straff.

En präst, en fluga och ett halsband - ja det är lite av det som präglade mina drömmar inatt. Inte kul att slå upp och få veta symboliken av dessa som dessutom har sammanhängande betydelser. Dock drömde jag inte om att halsbandet gick sönder, det var någon som skulle få det, jag eller någon annan men som inte var närvarande. Istället slängdes det i ett hörn av en blomrabatt bakom en papperskorg. Vad nu det kan betyda? Hur ska man veta vem man är i förhållande till det man drömmer? Är man en betraktare, huvudpersonen i dramat eller bara en medspelare? När jag träffade prästen var jag en medspelare till en kille som ändrades till olika personer jag känner och som blev utsatt för blodig prygel. Vi trodde att vi hade kommit in i återvändsgränd och halvvägs tillbaka möttes vi av våra fiender. Lyckligtvis kom då dennna präst från en osynlig port från våra ögon och ville att vi skulle vara med i en gudstjänst och be om förlåtelse för våra gärningar. Däremot var jag själv huvudperson när jag drömde om närhet till, också här en person som bytte identitet, och när flugor flög omkring och irriterade mig. Spelar det någon roll vem man är då? Det är ju ändå mina egna drömmar, de kommer ju från mig. De måste ju betyda för mig iallafall - men varför kan då betydelsen stå som olika för olika symboler? När man drömmer om personer står även de för något. De symboliserar ofta, men behöver inte alltid en aspekt av sig själv. Ja, annars skulle man väl inte drömma om dem? De spelas ju upp framför mig för att jag känner och tänker något som de har, i drömmen i alla fall. Det är jag själv i andra kläder, karaktärsdrag, attityder, självbilder osv... Det borde förstås bero på hur stor betydelse de har i drömmen ifråga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback