Nu är jag riktigt rädd

Kommer jag få uppleva världens undergång? Kommer jag att dö? Kommer jag att få leva i en omänsklig natur?Jag vill inte veta! Men ändå undrar man... Kommer det att hända att jorden krockar med denna jätteasteorid kommer ju livet på jorden att förändras radikalt. Dessutom kommer många att dö. Valet står alltså mellan att välja att förflytta sig till rätt sida av jorden eller att vara mitt på träffpunkten. Ska man dö? Eller fortsätta leva i en för alltid mörk och kall jord med risk för att det levande trots allt kanske inte överlever? Kan man ens bygga upp världen igen om den mot förmodan skulle förstöras? Jag tänker inte ens tänka klart tanken. Fredagen den 13 år 2029 kommer man alltså få veta mer om hur det kan gå. Varför just den dagen?!? Det verkar ju som uppgjort för att Domedagen är kommen? Är det tacken för att man lever och tjänar Gud i denna värld, i detta liv? Lider inte mänskligheten tillräckligt som det är i livet? Ska det bevisa på att världen är, gör sin egen undergång? Fredagen den 13 uppkom ändå från olika teorier med ungefär lika betydelse. Jesus som hade 12 lärjungar blev förråd när de var tretton vilket ledde till att han blev korsfäst, medlemmar från Tempelherreorden fängslades fredagen den 13 år 1307 och blev torterade och avrättade. Ur den nordiska mytologin finns dessutom en berättelse om svekets och ondskans gud Loke som kom som den trettonde gästen till en fest där han manipulerade till att Balder, den lysande - den bästa guden av alla som man inte hade något att tala illa om - dog. Alla teorier handlar om död. Om ondska och svek. Om vi alla lägger en bön till världen och vår överlevnad kan det kanske rädda oss. Må Gud vara med oss...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback