Populärmusik från Vittula

Har precis sett Populärmusik från Vittula som gått på femman. Varje gång den har kommit på teve har den gått på just kanal fem, vilket såklart är jobbigt eftersom det är den värsta kanalen med sina reklamer. Aldrig har jag hunnit se filmen heller när den väl har stått på. Blir alltid nostalgisk när jag tänker tillbaka på när jag såg den första gången. Men ikväll satte jag mig alltså seriöst ned i soffan för att se igenom denna minnesväckande film. Jag må då säga att den är riktigt konstig. Första gången fattade man väl knappt någonting. Mycket symbolik antar jag, t.ex. när Mattias som liten pojke stänger in sig och inte kommer ut men som till slut är stark nog för att bryta sig ut, och då som man. (Känt sig instängd under hela sin ungom?) De andra delarna som liknar science fiction orkar jag nog inte analysera. Mest konstigt, som sagt. Tragikomedi, säger jag om filmen. Det är ju för komiskt när Björn Kjellman som skåning äntrar Pajala med sin stympade hand med bara en tumme som, hrm, mest liknar något annat ... All misshandel hit och dit. (Jarmo Mäkinen får alltid elaka och hårda roller.) Den svarta prästen. När han blir våldtagen av en lite för stor kvinna i förhållande till honom själv, (som för övrigt spelas av Maria Möller). Haha. Många "dödscener" var det också. När farmorn låg på dödsbädden och precis hade gett Mattias sin bibel kom fadern (till pojken) fram för att sluta hennes ögon. "Det där hade du velat va, din fähund." Sade hon högt så att alla ryggade tillbaka. Ögonblicket efter dog hon på riktigt (med öppna ögon). Senare i filmen låg många nedsupade efter att ha grattat Sten Ljunggren, fader till Niila. Själv låg han med öppna ögon, helt död och svarade inte när någon ruskade om honom. "Är du död?" "Jag vet inte." Ganska kul. Jag väntade på ännu en dödscen som jag hade för mig skulle vara en kvinna som såg död ut och satt i en soffa. Någon skulle då ha kommit fram och undersökt henne, kanske frågat om hon var död och till svar hade han fått "Bu!" Kanske blandar jag ihop det, men har lite svårt att erkänna sådant när jag vet så säkert hur det faktiskt skulle ha sett ut. Någon som kanske vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback