Att hänge sig

Vad är meningen med alla modebloggar? Det finns ju hur många som helst, vissa tjänar pengar på det och andra inte. Visst kan shopping vara kul, men är det inte lite överdrivet att behöva blogga om det? Visst, ha kul ni som tycker om det. Själv varken läser jag eller är intresserad av shopping till så stor grad att jag vill blogga om det. En kul grej, ja. Inget mer. Zappade in på ettan och såg en ung tjej som tydligen tjänar miljonbelopp på grund av sin modeblogg. Jag stängde genast av när jag såg Ebba von Sydow vid hennes sida. Sedan var jag såklart tvungen att leta upp hennes blogg och själv se efter vad som är så märkvärdigt med den. Modeblogg är vad det är. När jag dessutom kommer in på ett inlägg där hon själv säger sig vara tillräckligt narcissistisk för att kunna debattera med Maria Wetterstrnad utan nervositet får jag nog. Politiker mot en självupptagen brutta som tjänar pengar på sitt stora modeintresse? Miljön mot djurplågeri? Det säger väl sig självt vem som vinner, men borde det inte finnas viktigare saker att debattera om..? Men antagligen bra att visa vad modevärlden står i för läge i förhållande till resten av världen. Åter till att vara narcissistisk och vår självupptagna värld. Anders Olsson, från början professur på stockholms universitet har nu blivit invald som ledamot i svenska akademin. I en intervju med honom medger han att vår värld riskerar att få en mer narcissistisk kultur i framtiden där, i det här fallet, författaren är viktigare än författarskapet. Att författare förutom att kunna skriva ska kunna skapa sitt eget varumärke, sitta i tevesoffor och så vidare och att det kritiska samtalet då blir lidande. Han menar också att det handlar om det postmoderna klimatet, som innebär att man vänder sig bort ifrån tanken på att det finns bestående värden, absoluta sanningar, jagets existens och att man ifrågasätter kvalitet. "Man måste inte vara anhängare av vissa värden eller slåss för en litteraturkanon. Det viktigaste är att vi har kvar en grundläggande vilja att offra en del av våra liv för att något ska bli riktigt bra. Just den hängivenheten saknar jag mer än något annat idag." Med det menat att man inte ska offra för att behöva lida utan det vi frivilligt försakar för möjlighet att skapa. Bra sagt! Han kommer leda litteraturen åt rätt håll. Om vissa då bestämmer sig för att prioritera olika saker kan man inte råda över. Själv bloggar jag varken för att tjäna pengar eller om något så obefintligt som kläder. Jag hänger mig! Åt vad? Livet, för fan! För att vara mer konkret inför min blogg hänger jag mig självklart åt skrivandet. Om det kan föra mig någonstans återstår att se. Är det hängivenheten man vill se kan det finnas stora chanser att jag kommer långt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback