Tjejfilm vs. Killfilm

Jag var del av en intressant diskussion härom dagen om filmen Dagboken. Eller rättare sagt om kärlek eftersom han ganska snabbt talade om att det var en riktig tjejfilm, men att han gillade den. Bra det! Mindre bra att han som kille verkligen allmänförklarar kärlek som något tjejigt. Hur kan kärlek vara det när det handlar om två, mellan en tjej och en kille? Killar borde väl också kunna identifiera sig i en kärleksfilm? Till svar fick jag att visst kan de det, men att det för den sakens skull inte behöver vara en killfilm. På mitt frågvisa påstående att kärlek inte bara är tjejigt fick jag det uttalat svart på vitt att absolut inte, men på film känns det som det.  Det var nog det som avgjorde saken: Jag ska göra en killig kärleksfilm! Vad jag fick förklarat att en tjejfilm står för är med andra ord en kärleksfilm, till skillnad från en så kallad killfilm = action. När jag ville ha reda på vad det är som gör en kärleksfilm tjejig så svarade han det snuttiga. Vad är då det snuttiga? Med envist trugande fick jag hans åsikt om det hela, vilket hela samtalet egentligen handlade om, även om jag ville förstå mig på det mer generellt. Jag tyckte inte att han kunde sätta fingret på det snuttiga, bara att det inte är mord och pang pang. En riktig kärleksfilm, ingen typisk killfilm direkt. Och han klargjorde att om han själv ser film eller går på bio med sina killkompisar så väljer de knappast Mamma Mia. Även om den kan vara bra, tillade han. Men han medgav att det såklart är upp till var och en, men att han som kille inte väljer att se sådan typ av film. Med det snuttiga kan jag tro att han menade känslor, och när jag skrev det höll han med om att det bl.a. handlar om det, ja. Handlar det om att det bara är tjejer som ska känna och inte killar? Varför är det så självklart som om det vore en norm? Eller är det snarare fördomar? Jag kom fram till att det trots allt kanske inte handlar om att en film är killig eller tjejig, utan snarare om vem man är som ser på filmen och vilken attityd man har, med vem man ser filmen. Killen ifråga skyllde ifrån sig på att det inte är han som har grundat uttrycket tjej - och killfilm, utan att han bara menade vad han själv tycker är det. Varför finns ens uttrycket tjej/killfilm? Jag understrykte att det utifrån hans åsikter måste betyda att det är tittaren och inte filmen som bestämmer könet, och att man inte kan göra en kärleksfilm utan att ändra synen hos killar.


Och jag inser att detta kan vara en del av en början av mitt livsmål -

Att få världen att stanna upp, tänka efter - förändra genom film!


Kommentarer
Postat av: Linn

Så bra skrivet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback