En cykeltur på Gotland

Tidigare ikväll gjorde vi en cykeltur, jag, min roomie och en annan tjej. Vi cyklade iväg förbi valnötsträdet som vi hade gått förbi en gång under en promenad. Trädet stod kvar och jag tog isär en frukt och skalade nöten som låg i. Det var alltså ganska mjukt eftersom det gick så lätt att komma igenom. Vill man tillaga nöten ska man som sagt ta ut den från själva frukten och rosta i ugn så att skalet blir hårt. Sedan kan man knäcka nöten som vanligt. Men nöten som jag fick ur gick faktiskt att äta som den var, även om det var segt och inte smakade så mycket. Trädet var ganska stort och hängde utanför trädgården som den stod i. Så om man får plocka eller inte vet jag ej, säkert hade husbonden själv hämtat de nedfallna som låg på marken utanför. Men så coolt! Kan man samla på sig lite under hösten kan man få färska nötter till jul, kanske också som en god och personlig julklapp till någon. Eller om man skulle kunna så nöten som jag till trots hittade och tog med så att man kan odla ett eget valnötsträd i trädgården hemma? Det vore något det ... Trots den fina kvällen var det var riktigt kallt under cykelturen, högst 12 grader. Och ju fortare man cyklade desto kallare blev det i blåsten. När vi kom tillbaka kunde vi knappt räta ut fingrarna av kölden. Så in i värmen i skolan gick vi och värmde oss med en kopp te. Dessutom var några i full gång med att baka äppelkaka som vi fick smaka av när det var klart. Vi satt då och pratade lite och jag kom på det viset i djupare kontakt med ett par tjejer från skrivarlinjen. Visst kan jag undra hur det skulle ha varit om jag hade börjat där. Men jag ångrar absolut inte mitt val. Detta är allt jag önskat mig. Det är så rätt, så underbart rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback