Spökhus

Första intrycket av skolan fick mig att vilja skriva ett skräckfilmsmanus, vilket jag fortfarande håller fast vid. Skolan är ett typiskt exempel på det med korridorer, två trappor vridna ifrån varandra i varje ände och panoramafönster vid caféet. Men framförallt är vissa toaletter placerade i bås bredvid varandra, när man tror att man kommer in i en toalett. Men av det hus vi kom in i idag är jag ännu mer övertygad om min idé. Det var verkligen ett stort hus. Ursprungligen var det till för militären. Huvudsakligen kom vi dit för att vi fick veta att det fanns en replokal där med en massa instrument som fick oss att vilja starta ett band. Det var en massa rum med bara skåp, omklädningsrum. Men det fanns också flera rum med pissoarer och andra som i stort sett stod tomma. Vi gick och gick, det måste ha varit minst fyra våningar, och det var mörkt dessutom. Eller nej, när man väl började gå in i ett rum eller ut i en korridor tändes det. Vi blev helt lyriska när vi förstod möjligheten att filma där i huset, skräck eller inte. Men som sagt, skräck var det första man kom att tänka på. I alla fall för mig. Det var dörrar överallt, och innanför såg rummen nästan likadana ut om det inte fanns ytterligare dörrar att komma igenom. Antingen var det dödväg eller så kom man vidare och så småningom tillbaka där man redan varit. I värsta fall kunde man nästan gått vilse. Det var lite creepy att komma högst upp på vinden där det var ganska äckligt, spindelnät överallt. Därifrån gick det ytterligare en stege upp mot en lucka i taket som jag fick någon att våga öppna. Det visades vara en lucka utåt, upp på taket. Om man kan gå ut där fick jag aldrig klarhet i. Läskigast var det ändå när det gick en trappa nedåt, som till en källarvåning. Inget ljus tändes, men när vi var flera vågade vi oss ned och vänja oss i mörkret för att kolla in rummen där. Det var lite chockerande att se gallerburar där nere, som om man kunde stänga in personer där. Vad har man förut haft de till? Det kändes som om det kunde vara rum gjorda för en Saw-film. Kan vi brainstorma fram en bra idé, kommer jag definitivt sätta mig ned och skriva. Men vi kom också fram till att vi som filmklass kunde anordna något kul på halloween, i det huset. Klä ut oss och leka kurragömma ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback