Nattliga besvär

Inatt vakande jag av att det började tjuta. Jag tryckte av väckarklockan, men inget hände. Det öronbedövande ljudet fortsatte och när jag såg att det var mörkt utanför fönstret så förstod jag att något inte stod rätt till. Klockan visade 01.29 och jag började inse att det var brandlarmet som gick. Jag blev rädd att det faktiskt brann någonstans, och det på övervåningen precis över oss. Men, nej. Ingen röklukt. Vi spratt upp i alla fall och ut på skolgården där flera andra hade samlats. Efter ett tag kom en man körandes som gick in i skolan och tryckte på någonting, och frågade i vilken lägenhet det hade börjat. Vi gick ganska snabbt tillbaka in när vi fattade att det var falskt alarm. En kort sekund trodde vi att han skulle gå in i vår lägenhet, men lyckligtvis gjorde han inte det. Skulle man mot förmodan sätta igång brandalarmet skulle man få böta tusen spänn. Inte så roligt. Och i rummen sitter det rökkänsliga detektorer som man måste ha i åtanke när man lagar mat och stänga dörrarna, som vi blivit varnade för. Det visades att brandlarmet sattes igång helt omotiverat, det enda mannen kom fram till var att det var lite för varmt i lägenheten ifråga och att det kan gå på när som helst, vilket tydligen har hänt förut. Men för det borde man inte få böta. Och tänk nästa gång, om det händer igen ... Man kan ju inte ligga kvar om det i själva verket brinner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback