Stockholmsskildring på film

Jag känner mig helt klart bättre, nära på bra förutom denna trötthet. Trötthet som yrslar till det och som jag i vanliga fall brukar känna i huuvdet sitter snarare mer centralt som ett gung. Konstigt! Jag orkade med att gå på bio ikväll i alla fall. Jag ville så gärna se Sommaren med Göran, och när en kompis inte hade tid hade min mamma lika stor lust som jag att se den. Sista biobesöken innan jag åker. Den var riktigt kul och sommarmysig. Fler filmer med Hellenius/Magnusson duon, tack! Det var allt en syn när Peter Dalle och Dan Ekborg kom in i tältet båda två med håret på ända, haha. Och så vilka kalsonger Göran hade, haha, med korvmotiv på. Det som var ännu roligare för mig var att det var mycket inspelat på Kornhamnstorg, och porten upp till hans kontor var uppgången till Garagefilm där jag praktiserade förut. Jag funderade på om det faktiskt var ett utrymme högst upp där i byggnaden, som det lilla fönstret visade utanför - för man såg nästan tunnelbanan åka långt bort i bakgrunden - men jag vet inte. Kul i alla fall, har lagt märke till flera filmer att stockholmsmiljön skildras just där med just de byggnaderna, tunnelbanan och vattnet.

Kommentarer
Postat av: Karin Hagberg

Hej!
Har just sett filmen "Sommaren med Göran" fram och tillbaka flera gånger om. Visst finns det ett utrymme högst upp! Jag är faktiskt född där (eller rättare sagt mina föräldrar bodde där när jag föddes). Vi flyttade därifrån innan jag fyllde 3 år. Men jag kommer faktiskt ihåg utsikten från fönstren. Vet att jag brukade säga "Titta pappa, där kommer tåget." På den tiden var det en lägenhet på 2 rum och kokvrå. I dörren in till kokvrån var det tre små runda hål (för ventilationen kanske). Där kunde jag kika in till mamma. Vet hur lägenheten var planerad. Kommer däremot inte ihåg om vi hade toa inne eller om den var ute i trapphuset. Har dessutom en känsla av att hissen inte gicka ända upp utan att man fick gå sista trappan.

Förmodligen flyttade mina föräldrar dit för att det var låg hyra! Nu är det nog alls billigt längre. Man har tydligen byggt om hela våningsplanet helt och hållet och frilagt takbjälkarna. Tror att det varit ett arkitetkontor där en tid.



I en scen i filmen skymtar man även det runda fönstret i hörnet av huset.

2013-05-14 @ 14:13:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback