Slumdog Millionaire

Jag, M och F satt i vår soffa och såg på filmen Slumdog Millionaire. Den man vet handlar om en fattig kille från Bombay slummen som ställer upp i den indiska versionen av Vem vill bli miljonär? och vinner femtio miljoner rupies (i svenska kronor tre miljoner tjugotsex tusen). Jag funderade i början vad det egentligen var för film när man fick se vissa tortyrscener, men ganska snart började den och var jävligt bra. Jag förstår varför den vann åtta oscar, speciellt den för bästa manus. Hela filmen går ut på att man får se historierna bakom varje fråga han får, och hur han svarar på dem, när han sitter och berättar sin livshistoria under arrest för fusk. Sedan en plötslig vändning, utan att riktigt veta var den kom ifrån, och man är i nuet av filmen där handlingen förs till sitt slut. Jättebra, och fin historia om hans liv i kombination med ett bra berättande som man ser är väl genomgjort. Det förstörde lite när man på slutet fick se den berömda Bollywood - dansen. Men annars, jag älskade den. Bra dialoger och repliker var det också. Den bästa filmen jag sett på länge. Starkt gripande, och man sitter som på nålar fastän man vet och fattar hur den ska sluta. Ändå är det ett så öppet slut, kanske inte helt oväntat - men det är bra gjort - och väntan är över, både för oss tittare och Jamal som hinns upp av sin karma som ger honom det han förtjänar. Lyckligt, sorgligt - jättefint! Får en att tro och hoppas på att det finns någon som väntar på en där ute någonstans ... Någon bra. Mitt i filmen ser vi att mitt rum som är lite upptänt släcks, och vi inser att det är strömavbrott! Inte för att vi hade så mycket i kylen, men man blir ju lite orolig. Man som han är :P kikade han in i vårt proppskåp, men förgäves. Mörkret hade tydligen lägrat sig över hela skolområdet, utebelysningen hade också gått, förutom i det nybyggda huset som vi kunde se genom fönstret från vår soffplats. Lyckligtvis kom ljuset tillbaka lagom till slutet av filmen.


Jamal: I love you.
Latika: So what?

Latika: You want to do something for me?
Jamal: Anything.
Latika: Then forget me!

Jamal: I knew you'd be watching.
Latika: I thought we would meet only in death.
Jamal: This is our destiny.
Latika: Kiss me.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback