Änglar och demoner

Ikväll var jag med min mamma och hennes T på bio och såg Änglar och demoner. Vi åt middag på O'learys innan, bbq baby backs med pommes och köpte godis till filmen. Efter att vi hade köpt biljetterna redan igårkväll via nätet, kom jag på att jag hellre hade velat sett De osynliga. Men den visste jag att mamma inte vill se, och när jag berättade om den för henne så fick jag rätt i mina misstankar. Aldrig något jobbigt, sorgligt eller läskigt för henne. Det är lite tråkigt att man inte kan gå och se bra filmer med henne, och kunna få henne att uppskatta sådant som man själv gör. Men den ska jag se, det är säkerligen en sådan där film som jag gillar. Dansk, såklart! Jag fattar inte vad det är med Danmark och deras filmer, i jämförelse med Sverige. För att det helt enkelt inte görs några bra filmer, eller för att man inte tror på det här? Tillbaka till Änglar och demoner - den var riktigt bra. Jag gillade den och satt på helspänn hela filmen igenom. Jag var ganska skeptisk till i början, eftersom jag läste boken när den kom ut för flera år sedan. Men medan jag ser den märker jag att den uppgår över förväntan. Från en bra bok har det blivit en ännu bättre film. Jag har läst, och förstår det, när Tom Hanks säger att han inte tycker om boken och inte vill vara med i filmen, men att eftersom den var så annorlunda än boken gick han dock med på det. Boken, jämfört med filmen, är ännu mer absurd och otrolig - när man talade om minsta lilla area på en tygbit som man kan hoppa fallskärm med, och som ett sått frö såklart måste skördas i slutet av boken med ett ännu skummare avslut. Filmen står helt i klass med sig själv, och den behöver inte boken för att ge några svar. Jättebra! Den gav precis de bilder man själv sett framför sig när man läst boken. Jättebra gjort! Jag säger det igen, jättebra film. Fastän jag visste vem som var förrädare och hur det skulle sluta, som så många andra måste göra (man behöver som sagt inte ha läst boken;) sitter man nästan och biter på naglarna och hoppas på kardinalerna. Jag hade faktiskt för mig att alla fyra gick varsitt liknande öde till mötes i boken - men hm .. Kanske läser om boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback