Mardrömmar om skräck

Jag drömde mardrömmar inatt, många drömmar i en. Jag drömde om en lång, tjock orm som slingrade sig in i ärmen på mig och som kom ut igen under armhålan. Den kom upp och väste bakom mig som om den ville skrämma mig, och skulle komma tillbaka till just mig när den slingrade sig förbi och ville upp på någon. Jag fick hjärtklappning och började hyperventilera - tog på mig min jacka och allt mitt för att gå därifrån, sade attt jag inte kunde stanna kvar där inne. Det sista jag sade när jag reste mig var: var är den? - jag vågade inte gå ett steg till när den fanns i rummet.

Jag hade gått upp i en spiraltrappa och gått för långt, jag kunde inte vända om för där stod andra och ville komma förbi mig - jag föll i trappen och jag hängde mig fast i knävecken - de andra människorna klamrade sig även dem fast, och det var en liten kille som hängde i bara ena armen under mig. Pappan fick tag i honom och jag hängde fortfarande kvar medan andra försökte dra in trappen som plötsligt hade blivit rak. De drog trappen i två våningar innan jag kunde lägga mig på plant golv, där jag försökte spy upp min ångest.

Jag satt framför en läkare som jag hade gått till efter incidenten med trappen, och hon ordinerade mig bestämt att jag redan imorgon måste sjukskriva mig - enligt henne hade jag bränt ut mig. Jag skulle inte kunna gå klart terminen och absolut inte nästa. Jag tänkte att det inte gjorde nåt, att jag ju ändå ska börja om någon annanstans nästa år. Samtidigt ville jag inte sluta, vill hålla på med teater fastän jag kände att jag behövde ta det lungt.

Ihop om vartannat drömde jag bilder som om jag var med i en skräckfilm. Armar kom och tog tag i någon bakom ett galler och tryckte upp den som att man ville få in, upp den. Jag själv var inne i en grotta/mörker, och temat var skräck. Någonstans i känslan att vara på sjukhus och vänta på hjälp, var min mamma närvarande.



Att drömma om ormar betyder i regel otur. Ser man (som jag i min dröm) dem ska man se upp för elaka personer, blir man biten av en förtalar någon en och döda ormar betyder att man får en fiende.

Trappor har anknytning till drömsymbolerna att stiga och falla, och ger en möjlighet att byta nivå. Man kan stiga uppåt, bli bättre och andligen rikare människor men också övervinna svårigheter och höja sig över mängden. Att falla är att det kan gå utför. Enligt Freud är det en vanlig dröm med ångestkaraktär.

Ser eller talar man med en läkare betyder det att man kommer hamna i trevligt sällskap.

Drömmer man om galler kan det symbolisera mycket av det som hindrar och hämmar en i livet. Man kanske sitter bakom galler och vill komma ut. Antingen finner man sig i sitt öde, eller också kämpar man för att komma ut. Drömmen kan också tolkas som människans eviga frihetslängtan från allt som binder henne.

Att drömma om mörker är en ångestladdad dröm som tyder på inre konflikter. Att vakna ur den känns som en befrielse och kan ge anledning till självrannsakan. 

 - Varav detta inlägg
 

Kommentarer
Postat av: smoothie

Usch jag hatar verkligen mardrömmar! Jag vet hur det är... Hoppas du sover bättre i natt :) Kram! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback