Ingen noll tolerans

Vi har suttit några stycken och kollat på Jurassic Park, de flesta andra som bor på skolan har haft maskerad, det vill säga fest. Det har varit fest här varenda helg sen vi har börjat här, och jag börjar bli väldigt trött på det. Och förbannad. Rektorn har som väl alla folkhögskolors rektorer, pratat om drog - och alkoholpolicy på skolområdet och om vad som är tillåtet eller inte. Droger är noll tolerans såklart, men alkohol däremot är tydligen acceptabelt, från halv sex på fredagen till halv tre på söndagen vilket anses som efter skoltid, och förutsatt att det inte förekommer på skolans område, på arbetsplatsen. För in på rummen har personal inte rätt att gå in i, om det inte är akut nödvändigt på grund av fastigheten eller liknande, eller beslagta alkohol. Att man som vuxen person ska kunna ta sig ett glas vin eller en ölare, som alla andra - det har man rätt till, enligt rektorn. Sant, men tyvärr är det inte vuxna människor när det kommer till kritan för sådana som går på folkhögskola. Det borde vara så, och det är så. Men det kommer så olika människor till en sådan plats att man inte borde tillåta det överhuvudtaget. Är man inte tillräckligt stark som person kan man inte kontrollera sitt alkoholintag, och man förändras från dag till natt. Sådant är obehagligt. En tjej på skolan som jag från början tyckte såg söt och snäll ut, har i mina ögon förändrat utseende radikalt. Som varje helg har varit, har hon druckit lika unisont och hamnar i säng med killar som hon pratar och är medveten om själv att hon kommer våndas över morgonen efter. Framförallt röker hon konstant, kedjeröker. Att jag som tjej tycker att en tjej kan se bra ut, anser jag det även vara avtändande och riktigt osexigt med tjejer som röker. Mycket dumt, på kuppen. Men det jag verkligen inte fattar är varför man inte har noll tolerans för både droger och alkohol. Det är som sagt fest varje helg, och lika äckligt att komma in i huset och fastna i golvet av utspillt öl och riskera stöta på fulla människor. Det är inte bra, och absolut inte snällt mot dem som inte dricker. Det är som att uppmuntra till ett sådant beteende. Jag undrar vem som kommer stå och skura golv i morgon ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback