Höger eller vänster hjärnhalva

Den här rörliga bilden är skumt rolig. Det första jag såg var att hon snurrade medsols, och fattade inte alls hur man kunde se att hon snurrade åt andra hållet. Typ omöjligt, om man inte menar den lilla skuggan under henne som man dessutom måste kolla upp och ned för att se vridas motsols. Satt ett bra tag och bara kollade, men gav upp. Var ute på promenad men kom sedan tillbaka, och tittade igen. Samma sak. Men så helt plötsligt när jag sitter och tittar på ballerinan ser jag henne dansa åt andra hållet, mot mig. Blev så förvånad att jag blev stum inför mig själv. Några sekunder varar det innan hon dansar åt det första hållet igen. Jag blev lite besviken och trodde först att jag bara såg fel. Men nej, jag gav mig fan på att få se det igen (det är ju det som är grejen) och satt och stirrade på henne en lång stund och fokuserade på det svarta i henne. Sen bröt det igenom och jag såg det igen, jag kunde switcha från min högra till vänstra halvhjärna ganska snabbt till slut så att hon inte ens snurrade runt helt, bara halva vägen. Kul! Då fungerar i alla fall båda mina hjärnhalvor, men min högra är dominerande. Vilket jag lite visste, har anat mig fram. Högra hjärnhalvan står ju för fantasin, att ha en större vision och att vara abstrakt än den vänstra som är praktisk, logisk och har sinne för detaljer.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback