Karl-Bertil Jonssons jul

Är hemma efter en termin på Marieborg. En mycket händelserik termin, som började bra men som blev allt tyngre och tyngre. Jag har lärt mig en massa, och haft roliga lektioner. Vi har dessutom på en grupp utöver skoltid arbetat med ett julspel som traditionen på skolan är Karl-Bertil Jonssons jul. Igår hade vi äntligen uppvisning i två omgångar dessutom, och jag fick rollen som den ömma modern, en rik människa och barn i en arbetarfamilj. Vi hade tre pedagogettor som kom med idén att vi från början skulle vara en arbetarfamilj som försöker få julen att gå ihop, och där föräldrarna i andra scenen blir berättare av texten och med de andra klär ut sig till rika och fattiga och som huvudpersoner, de som blev tilldelade rollerna. I en scen som blev döpt "mardrömmen" sitter jag med Tyko och lillasystern medan Karl-Bertil sover, och frossar pepparkakor och äpplen. Stilla natt börjar ljuda, och vi sitter och njuter en liten stund innan musiken byts ut till något med ett rasande tempo och där vi ska börja äta snabbare och glupskare. Äckla oss, helt enkelt! Jag droppade äppelsaft över hela mig, drog med äpplet utmed halsen så att jag fick en allergisk reaktion efteråt, tryckte i mig pepparkakor och smulade över mig som ett regn att fånga upp med tungan men som jag snarare bara duschade i - slösade ohämmat med andra ord - och slickade, sög på fingrarna - allt för att det skulle vara så äckligt som möjligt, som var vår uppgift. Under tiden vankade de fattiga runt omkring oss och samlade ihop smulorna, och Karl-Bertil sov framför oss på scenen. Tvärt tystnar musiken, och Robin Hood kommer inridandes på en imaginär häst, (M gjorde det suveränt, härlig som hon är, rollen passade henne :) och Karl-Bertil vaknar upp i nästa scen med orden Ta från de rika, och ge till de fattiga. Älskade även hennes egna formulering Bort, kaptialistiska mardröm! Haha. Underbart kul! Vi hade flera scener som vi gjorde till våra egna, och tydligen var det en man efteråt som sade att det var den bästa föreställningen av Karl-Bertil som satts upp på skolan under de fyra år som de haft traditionen. Det var vårt mål! And we did it! Ett par klipp ligger uppe på facebook, men vi ska få hela filmen som en kamera bandade in under första föreställningen efter jullovet. Nu kommer jag sitta på julafton och citera varje replik när vi sitter och kollar. Men inte var jag bara så öm inte. Jag fick allt in ett par egna repliker, och lekte lite med Tyko jag.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback