Upp på stora scenen

Igår fick vi en guidad tur inne på stadsteatern. Där jag annars alltid brukar se på teater, fick jag nu komma in och se bakom scenen och på. Upp på stora scenen, där jag sett bl.a Björn Kjellman, Helena Bergström och Gustaf Skarsgård och som nu Mikael Perstbrandt sätter sina fötter, fick jag gå över och själv stå och se ut i salongen. Det var ganska märkligt, och mäktigt. Tanken slog mig att kanske jag kan komma att stå där om några år, agerande som Shakespeares Julia, Tjechovs Nina i Måsen eller kanske till och med en Hamlet - eller något som jag själv skrivit för scenen - vem vet. Stort var det, både bildligt och bokstavligt talat. Man fick se delar av scenografin ur Hamlet, med den sluttande scenen och takspegeln, åkte i åtta meter höga hissar (för att kulisser ska få plats som max får byggas åtta meter i höjd), fick gå igenom det massiva kostym förrådet, snickeriet och mask och peruk - avdelningen. Jag rörde vid Kjell Bergkvist upphängda kläder, och fick se peruker av äkta hår värda tio tusen kronor. Det var riktigt intressant, och kul - kanske något man bara gör en gång i livet. Om man inte får jobb där i framtiden då ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback