Varnande drömmar

Jag drömde någon dag i veckan den där katt-drömmen som brukar återkomma ibland där jag försöker undfly en katt, då den försöker attackera mig. Katten anses symbolisera falskhet men också huslig lycka. Det finns många tolkningar av kattdrömmar; att se en svart: hotande fara, vit eller randig: trivsel i hemmet, höra en jama: du är otillfredsställd. Bli klöst av: en vän är svartsjuk av sig. Klöst, biten och förföljande katt - jag har alltså en vän som är svartsjuk av sig. Betyder det att det måste vara en vän, som i ordets bemärkelse eller att det är en människa vem som helst, i ens närhet? I samma dröm uppenbarade sig dock också en orm, en tjock och lång sådan. Att drömma om ormar anses sedan gammalt som otur. Se: se upp för elaka personer. Döda: du får en fiende. Bli biten av: någon förtalar dig. Den låg slingrande i min väg, och jag kunde knappt komma fram. Det slutade med att jag högg av huvudet på den. Men biten blev jag inte. Jag har ju själv hört och sett lögner om mig, men annars stämde det läskigt bra in på min livssituation för tillfället. Senare i samma dröm, efter att jag dödade ormen, kunde jag ta mig fram och jag kunde fly från vad som höll på att hända - d.v.s. havsnivån höjdes och dränkte världen. Jagad av havet kom jag inomhus någonstans, men havsytan trängde in och lyfte upp oss. Tack vare K kunde vi bryta oss igenom taket, vi kom upp och var fortfarande över vattenytan som hade stabiliserat sig. Världen var som en annan. Enligt Carl Gustav Jung som var schweizisk psykolog och i början lärjunge till Freud, är havet symbolen för det undermedvetna. "Havet är symbolen för det undermedvetna, ty under dess glittrande yta döljer sig ofattbara djup." Att kunna tolka drömmar om havet blir därför individuellt, eftersom varje människa har sina egna problem. Se lugnt: lyckan blir din. Se stormigt: olyckan kan drabba dig när du minst anar det. Bada i: hälsa och välgång. Färdas på: Seglasten genom livet är alltid ett vågspel. Faror hotar, men med en bra styrman vid rodret kan lyckan bli din, lyder en romantisk tolkning. Det verkar som att jag, mina drömmar under den här natten, vill säga mig att det finns hotande fara och att jag ska se upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback