En fågel i min mun

Jag skulle egentligen ha gått upp när klockan ringde imorse, men jag råkade somna om och vaknade igen av en slump en kvart senare. Jag får nog tacka en liten fågel för det. Fågeln som flög i mina drömmar den morgonkvarten. Eller flög ... den var hjälplös - jag vet inte varför, men tanken var att jag skulle svälja den lilla fågeln, och sedan hosta upp den igen. Den fastnade i halsen på mig, och pipandet från den lilla fågeln hördes från min mun. Jag vaknade sömnigt och vände på mig för att kunna hosta upp den, men just då kom jag på att jag nog borde ha vaknat tidigare. Jag tror att jag hörde en fågel kvittra utanför mitt fönster.

En dröm om fåglar siar om tur, speciellt om man i drömmen hör dem sjunga. Men att däremot drömma att man äter är ett dåligt tecken. För den förälskade varslar drömmen om känslokyla, gräl och skilsmässa.

Å andra sidan kan jag inte säga att jag är hals (haha) över huvud förälskad, så kanske tar drömmen ut sig själv i sin dubbeltydighet.

En fågel sökt ensamhet -
ett fågelrop hörs -
varför ropar han då? fågeln som valt tystnad

-
av Runar Salminen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback