Insikt om min röstförmåga

Har haft en gästlärare i röstträning i två dagar. En liten kvinna med stor röst, jättesöt och duktig. Jag har haft svårt att ta till mig och förstå det där med rösten. Men nu, det har varit intensivt men det har verkligen gett något. Allt handlar om andning, att hitta det i sig själv i sin egen kropp dvs att lära känna sig själv (det är det teater handlar om) och använda sig av det. Finns så olika tekniker och metoder, och helt plötsligt idag slog insikten ned i mig hur det där med magstödet funkar. Jag tror jag har fått in andningen, det är ingenting man gör normalt men det är absolut något man ska göra lite varje dag för att inte tappa det - djupandning. Att slappna av är a och o, varken att blåsa ut vilket jag gjorde vid varje utandning först men att ändå använda sig av magen och kraften nedifrån. Fattade ingenting av vad hon menade med att förflytta andningen till olika delar av kroppen, minst av allt ned till knäna - men idag sattes det på plats. Mycket testosteron bland oss alla, när vi gungade till oss våra mörka röster idag likt apor. Hitta klangen, föra den ut och över rummet och sedan använda oss av text som vi läste i ring. Mycket lärorikt och nyttigt, och så kul på det! Igår såg vi en film om halsen, om stämbanden och hur de ser ut - en man (som vår röstlärare dessutom kände något) som filmar sin egen hals genom stroboskopi (kamera genom näsan och ned i halsen typ) och visar hur de ser ut när man pratar låter på olika sätt. Haha, ganska intressant och roande, kan se ut som något annat om man är lite snuskig :P när stämbanden vibrerar och slår ihop med varann. Ser ut som en liten mun, vid hostning ser det även ut som om den hostar. De blir längre vid höga toner, och kortare när man tar en låg ton. Rösten är ju något helt fantastiskt egentligen. Det är ju luft som låter! Dock med hjälp av stämbanden, annars andas man bara. Mycket fascinerande! Intensivt och bra lektioner, hon kommer till vår allas glädje tillbaka i vår igen. Det var även intressant senare delen idag med henne, när vi arbetade lite med text och betoning på det. Om vad det är som står, vad det vill säga och hur man helt enkelt läser och att förstå undertext. En helt vanlig mening som "Han gick till banken" kan man betona på flera olika sätt och betyda olika saker. Vi fick även ett par meningar var att framföra med röst och betoning för att kunna göra det på bästa sätt. "Du har två öron och en mun. Använd dom i samma proportion." - det hade jag att säga. Inget svårt att varken förstå eller att memorera. Det första jag fick höra var att jag pratade för snabbt. Det vet jag att jag gör, så det är väl kanske något att jobba på överhuvudtaget. Men som A sade när jag förklarade det vid lunchen så har han inget problem att hänga med mig. Eftersom jag vill vara så nära mig själv som möjligt i teater är det kanske en bra idé att öva på att prata lite långsammare - men ingenting är ju egentligen naturligt med teater på scenen. Det är inte verkligheten, det skildrar bara verkligheten - i alla fall om man ska tro på Bertolt Brecht.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback