Rimmen i sista timmen ;)

En julklapp till mig själv i år blev en ny mobil, så jag håller som bäst på att lära mig att peka för första gången. Jag valde en mobil med både knappar och pekskärm, det känns bättre så att skriva med tangenter men det är lite kul att peka och dra. Ovant förstås, men jag kommer väl lära mig. Det var en mysig julafton i år, och jag har druckit julmust i mängder under denna december månad. Bakning av både lussebullar och en halv sats pepparkaksdeg har jag gjort hemma, och den andra halvan tog jag ju med till N som vi bakade kvällen innan han åkte till sina föräldrar. Det blev godare kakor när jag bakade själv, men det var roligare att baka med honom. Minuterna gick ju så väldigt mycket fortare då :) Tråkigt att det är så långt ifrån oss, men desto roligare när vi ses igen nästa vecka. Självklart ska man vara med familjen på julen, det är ju det den högtiden är till för. Nyårsafton däremot, men ingen kyss vid tolvslaget för oss - tanken på varann får binda oss samman. Julafton var jag med min mamma hos mina morföräldrar, min morbror var ledig och med oss för en gångs skull på julafton. Brorsan och mormors bror är som alltid med. På annandagen kom min farfar och faster med mina yngre kusiner hem till pappa. Det är fortfarande konstigt att jag inte kommer få träffa min farmor igen, och tankar på döden, och livet och dess mystik har kommit och gått hos mig men framförallt känslan av dess påtaglighet. Även tankar på en person som jag egentligen inte vill tänka på har funnits där, och skuldkänslor som inte borde vara där har knackat på och viljat komma in i mitt medvetande ibland. Jag vill inte tänka, och jag vill inte känna på det här sättet som jag delvis gör ... Borde inte! Men det är oundvikligt. Jag vill bara veta ... men kan bara hoppas och tro på vetskapen att den förstår för dennes egen skull. Vad vet jag, jag har gjort allt jag kunnat, försökt in i det sista och badat i tårar i kampen. Jag kan bara hålla mig uppe vid ytan, simma och inte ge upp - som alltid. Man kan inte rädda någon annan genom att bli nedtyngd och dragen under ytan, kom ihåg det.

I år var första året som jag faktiskt försökte seriöst med julklappsrim. Kanske borde man ha ett hum om vad de önskat sig eller vad som är mest givande att ge till vissa, för att veta vad det är för saker.

Människor och djur,
nära och kära
- här får ni om året lära.

Detta rim skrev jag för en personlig almanacka jag hade pysslat med och skickat efter, till min mormor och morfar. En massa bilder på deras katt Magdala bland annat, och på familjen. Jag fyllde ut även vintermånader med sommarbilder, för det vill man nog helst se när det är mörkt och kallt och man längtar till sol och högsommarmånaderna på sommarstället.

With your baby green eyes,
every girl you can hurt.
But the heart of your own lies
behind this cool ...

Ett kanske lite dåligt rim, men när man uttalar ordet hurt med t-shirt så låter det ju faktiskt nästan likadant.

Jag hoppas du är ren
om dina långa, vackra ben.
Så du här kan ta på
det du nu kommer få.

Min morbror hade önskat sig långkalsonger, och det var också det som tog längst tid att komma på ett rim till konstigt nog. Det hade kanske gått att hitta på nåt roligare rim, men idén på rim fick jag klockan klockan ett på julaftonen. Lite sent påtänkt, ja.

I juletider är det mat, öl och nötter,
också kallt är det,
så här får du för dina fötter.

Strumpor, till mormors bror.

Här ska du få se
och kanske gråta, rysa eller le.
Du måste lära dig du vet,
att känslor är desamma oavsett fantasi eller verklighet.

Den här blev jag nog mest nöjd med, och det hade jag fixat till mamma på tisdagen när jag var på Stadsteatern och såg Hair. Ett presentkort med pengar för två biljetter. Men just nu i skrivande stund kommer jag på igen att hm, kostar inte biljetter olika för olika gånger, pjäser och platser ..? Jag kanske borde ha tankat på en hundralapp till ... 

Kommentarer
Postat av: Marika

Åh vad kul med rim! Tror det blev skitbra presenter! Vi får besöka stadsteaterna igen föresten!

2012-01-02 @ 02:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback