Antichrist

Sista filmen jag såg och skrev in i novembers filmdagbok var då Antichrist, som jag nu äntligen har sett trots att jag haft mina tvivel. Men den var inte alls lika farlig som jag trodde att den skulle vara. Det var inte så många extrema närbilder, men visst det var autentiska bilder av samlag och hur man har gjort könsstympningarna vet jag inte, men snyggt var det. Filmen var riktigt välgjord, med en tät spänning rätt igenom. von Trier har ju verkligen lagt in religion i sin tolkning av en kvinnas ångest, och jag beundrar verkligen sättet hur han skildrade det fastän det var så simpelt. Egentligen var det en avhandling i ångest, om jag bara får säga en enda mening. Men vad han egentligen vill ha sagt med filmen går att diskutera, vilket vi gjorde N och jag. Hur han till exempel kan påstå att kvinnan är den som är ond och är den som ska straffas. Men jag förstår tanken, naturens kraft och närhet, konsekvenserna av det sexuella och självbestraffningen, och konskevenserna av det. Hur hon helt enkelt blir galen i sin psykos. Snygg och välgjord, riktigt bra film - men det kommer att göra ont för både kvinnor och män att se vissa scener. Gör ett val - se den eller inte!  

Kommentarer
Postat av: placebohoe

Jag gillar Antichrist väldigt mycket :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback