Drömmar här inne

Jag har drömt mardrömmar varje natt, vaknat upp i skräck och somnat om. Nu har jag inte vaknat på ett tag, och inte lika jobbiga mardrömmar. Men jag drömmer inte desto mindre. Har alltid att tolka. Symboler som jag drömt om här inne har bland annat varit krokodiler. Drömmer man att man slukas av en krokodil (jag vaknade av att en slukade mitt huvud) betyder det att en fara från det omedvetna hotar, t.ex att en psykos håller på att bryta ut. Krokodilen är symbol för dualismen hos människan, den är i verkliga livet ett land - vattenlevande djur och är då ett amfibiskt djur, på utvecklingsskalan är de placerade långt ned och associationsmässigt innebär det opersonlighet och kyla. Kan man inte kontrollerna djurets krafter i drömmen är det lika med oförmågan att styra sina egna drifter. Konkret tar det sig uttryck i bedrägeri, svek, hyckleri och brutalitet och ondska - vilket jag kan urskilja i min verklighet så som den är. Inatt drömde jag detaljer som anus (jag tänker inte förklara vilket sammahang eller situation) och en explosion uppe i himlen som jag försökte få på bild i min kamera. En explosion i drömmen innebär att man i det vakna tillståndet kontrollerar och ständigt förtrycker en känslomässig energi, som kontinuerligt lagras inom individen. I drömmen existerar ej de medvetna restriktionerna och energin tillåts att explodera. En instinktiv, känslomässig yttring för att upprätthålla psykets balans. Ett försök att uppmuntra drömmaren att sluta frukta livets begär, att inte ställa till väsen för ingenting utan istället mer agera efter sina känslor. Drömmen manar till handling Jag vet inte hur jag ska explodera, det känns snarare som om jag imploderar. Jag tycker att jag lever efter mina känslor som jag redan gör, men nog är det att fundera på. Tur att jag har drömmarna att drömma och förstå mig själv.

Drömmer man om anus eller exkrement är det infantila jagupplevelser som uttrycks. Ego reagerar mot samhällets gällande regler och lagar, eftersom de leder till en konformism. Exkrement är symbol för ett smutsigt och lortigt beteende. Drömmen kan påpeka att den drömmande uppvisar egoistiska tendenser i sitt sätt att roa sig, ägnar sig åt omogna barnsligheter, leker rebell och har en antisocial attityd. I drömmen kan exkrement förvandlas till larver och råttor, vilket innebär att drömmaren har nått ett steg på vägen i förmågan att kontrollera sina regressiva impulser. Jordens råmaterial, materian som associeras med exkrement är en symbol för känslor på ett primitivt stadium, drömmaren håller dem fängslade inom sig. Ur sexuell synvinkel ett outvecklat och omoget beteende, kan även vara en indikation på sexuella störningar hos vuxna personer. I drömmen ger det sig uttryck i frekventa toalettbesök. Vem tänker på kärleksfulla upplevelser när man sitter på toaletten?

Inte konstigt med tanke på var jag befinner mig, både känslomässigt som här där jag befinner mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback