Elefantäventyr

Jag och min högra hand (eller vänstra?) hade ett litet äventyr i höstas, och jag fick för första gången på länge se elefanter. Det var mitt favoritdjur när jag var liten, både på Skansen och Kolmården. Stora häftiga djur, och det var så fascinerande att stå och se på dem. Den på Kolmården kommer jag ihåg kastade upp sand med snabeln över huvudet och på kroppen som för att bli av med alla flugor som surrade över honom. På Skansen var de nästan ännu större, fast då var de också inomhus. Jag stod på marknivå som dem, och kommer ihåg instängdheten bara jag där inne i dunklet. Stackars djur! Tack och lov tog de bort elefanterna från Skansen. De ska inte stå på det viset på djurparker, även om man vill se dem. Det borde inga djur göra. Ska man se djur borde man åka på safari i Afrika där de har sin egna, riktiga natur. Naturreservaten där är ju i alla fall stora vidder. De här elefanterna bor i Borås djurpark, och vi promenerade (min hand och jag?) i skogen där gränsen till elefantparken går. Vi satte oss på en sten, jag kände mig lite kriminell med min kamera och att vi snyltade på djuren utifrån men glömde det snabbt, och njöt av de stora djurens existens. Jag hoppas verkligen att det inte är seriöst eller att det kommer att fungera det som jag läst, att de ska framställa mammuten igen med hjälp av gamla celler och en elefant. Men hur kan det fortfarande finnas celler av ett utdött djur. Det finns en anledning till varför djur dör ut ...

Klicka för större bilder



 

Elefanthannen lunkade fram och tillbaka ...

  

  

Han är skild från de andra elefanterna,
antagligen för att den är för stor och stark och att det hänt farligt mellan dem förut.
Synd om honom ändå.

  

Jättefina djur!






Ps. Min "högra hand" är ju förstås den som jag skulle kunna hugga av den för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback