Stormande insikt

Det är lika grått ute idag som det var i drömmen inatt. Jag satt i en bil och såg hur regnet öste ned med vindens fart. Den ökade i styrka så att det stormade horisontalt, blåsten härjade vilt och regnet smattrade vågrätt in mot glasrutan, kanske mullrade det också över bilen. Jag kröp ihop och gjorde mig så liten som möjligt på sätet.

Oväder och storm är starka uttryck av naturens krafter. Symboliskt sett betyder det att den instinktiva skapande attityden inom personligheten reagerar. En association till människans känslomässiga liv, som är svår att tygla. För mig personligen betyder storm och oväder i olika grad spänning och kanske till och med mysigt, men det är något som inte går att kontrollera och kan vara läskigt. Så ja, jag känner mycket för det jag vill och känner för att skapa. Jag hoppas att det inte händer något drastiskt, och förstår inte hur jag ska förändra mig - men en lycklig insikt som kom till mig precis vid dessa ord är premissen med mitt filmmanus.

Ovädret skall i drömmen tolkas som en varningssignal, en uppmaning till den sovande att förändra sig för att undvika den annalkande känslostormen, som när den brutit ut blir svår att tygla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback