Glad helg

Åker till Åland imorgon och är borta en vecka. Har laddat med att, efter den här regniga dagen, ha sett Sommaren med Göran, så man kan hoppas att solen kommer titta fram lite åtminstone under midsommaraftonen imorgon. Glad midsommar, borde jag väl säga. Är ingen större nörd för midsommar, men behagligaste traditionen med årstiden måste man väl ändå påstå. Men märkligt är det att resa en stång, en fallossymbol, för sommarsolståndet som tradtionen ju uppstår ifrån. Då kan man väl som sagt resa en, som ett evangemang heter på facebook och som många har fått en inbjudan till inklusive jag själv, midsommarfitta. Men det är ju en motprotest, men varför inte? Jag visste ärligt talat inte först att midsommar var en kristen tradition även den, för Johannesdagen som är den 24:e då Johannes döparen ska ha föttst, sex månader innan Jesus. Jag har alltid sett midsommar som en typisk svensk tradition med potatis och sill, dans och lek och typ plocka sju sorters blommor att lägga under kudden för att drömma om den man kommer att gifta sig med. När jag var liten trodde jag lite på det och försökte väl några år, men som sagt - jag är ingen större intressent och tycker bara det är löjligt när man förstår hur mycket som är religiöst i det dagliga livet hos Svenssons - familjer utan att de ens bryr sig eller är medvetna om varifrån ursprunget kommer ifrån och varför. Men ja, det är en längtan till sommaren och de ljusa nätterna - men sen ... efter midsommar och sommarsolståndet, går det ju tillbaka och blir kortare dagar igen. Inte tänka så, men sorgligt är det att tiden går som den gör. Dansa lungt runt stången imorgon, eller fittan - och jag återkommer om en vecka här på bloggen, Glad helg, säger jag istället!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback