Schlagerfestival

Jag är sjukt taggad inför kvällen. Jag är en schlagernörd, det erkänner jag stolt. Jag tycker dock att det var bättre förr, med en helkväll istället för alla delfinaler. Tävlingen i Sverige är roligast, vi vet ju vid det här laget att Balkan länderna röstar på varandra. Men vissa av dem kan ibland vara bra, och kan bli sådant som hörs på radio. Jag gissar på att Ungern med låten What about my dreams? och Azerbajdzjan med duon som ser romantiska ut när de sjunger Running scared kommer i topp med Frankrike som jag inte hört, men som tippas som vinnare i Dagens Nyheter. Irland tvillingarna ser ju ut som ett skämt och har ingen seriös låt, även om den är lite frän. Tur att vår Saade kommer efter dem. När jag och mamma satt och tittade på andra semifinalen då han tävlade, trodde vi verkligen inte att han skulle komma med. Vi hade gett upp hoppet när inte ens Dana International hade kommit med innan den sista skulle upp på listan. Vi tjöt lika mycket som när Oh la la - låten med The moniker fick tredje högsta rösten och alltså inte skulle vinna i svenska finalen, när Saade och Sverige fick sista platsen i Eurovision finalen. Finland är först ut med deras Paradis Oskar, som ju är lite gullig men som nog kommer försvinna i mängden. Ukraina var väldigt speciell den låten också, men det var mest shownumret med sandkonstnären som gjorde den bra. Men Ukraina, Ungern, Frankrike och Azerbajzdjan tror jag kommer topp fem, topp tio och inte lägre än nummer femton tror jag Sverige får en plats. Danmark tror jag också kommer högt, eller hoppas det i alla fall - jag gillade den låten. Den som lever får se ... Just därför ska jag se ikväll! :D

(Bilden tagen från svt.se)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback