Tartuffe

Åh, vad jag älskar den pjäsen! Och vad jag älskar Thommy Berggrens uppsättning av den. Jättebra, verkligen! Riktigt bra skådespelare, Johan Rabaeus som Tartuffe och Dan Ekborg som Orgon, och framförallt Gunilla Nyroos som Dorine. Är det en pjäs som jag önskar få spela någon gång i livet är det Tartuffe. Den handlar som nämnt om mannen Tartuffe som är en religiös hycklare och snyltare. Orgon älskar honom, lyfter upp Tartuffe från botten och tycker att han är en sådan hedersvärd person och vill ge allt till honom. Han vill att Tartuffe ska bli en i familjen, och bestämmer att dottern ska gifta sig med Tartuffe. Men hon, Marianne, är ju förälskad i Valére. Publiken får dock se en annan sida av honom längre fram i historien då Tartuffe har fått Orgon dit han vill och försöker förföra Elmire, hans fru. Orgon som ovetandes och naiv, tror mer på Tartuffe än sin egen familj, och Elmire iscensätter det som hände tidigare på dagen för att bevisa för sin man att hon talar sanning och att Tartuffe är en bluff. Pjäsen är en riktig komedi, och den är så bra uppbyggd av Thommy Berggren. Översättningen av pjäsen har Hans Alfredsson gjort. Jag och min mamma satt på andra raden, man kunde tydligt se minspelet hos skådespelarna och när schäslongen rullades fram där Elmire skulle förföra Tartuffe, kom den precis framför oss så att vi inte sen såg vad som hände efter den scenen i några minuter. Det är en nackdel att sitta så långt fram, men intressant. Jag tycker ändå kanske att man ska sitta en liten bit ifrån och i mitten så att man får del av helhetsintrycket. Teater är ju ändå inte det som händer i ansiktet som på film, där man använder sig av en massa närbilder. Mycket skratt, dels av pjäsen och dess handling, dels skådespelarnas prestationer. När Dan Ekborg med sin stora hydda skulle in under schäslongen och gömma sig för att sedan komma upp och stoppa Tartuffe att belägra hans fru. Också språket som flöt på som en smäck trots att den är skriven på vers. Nyroos var helt fantastisk. Riktigt bra, riktigt kul och riktigt inspirerande. En dag, en dag ... vill jag stå där. Tartuffe är drömmen, älskar den pjäsen. Men teater, teater ... jag kan bara sucka förnöjt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback