Framgång i min kännedom om mina karaktärer

Är trött efter en lång och rolig dag, som jag vill avsluta här på bloggen. Jag har blivit mycket bättre på att uppdatera mig på facebook mer än här, har jag märkt. Men dagen är värd att uppdateras även här, för den har varit mycket givande för mig. Vi hade lektionstid med bara Fredrik idag, som är min grupphandledare och som sedan blir min handledare när vi får individuell handledning i vår process att skriva. Idag gick han igenom karaktärer och hur man bygger upp dem och så vidare, vad som är viktigt och så. Klassen har dessutom fått boken som han skrivit som heter Att skriva filmmanus konsten och handverket - en praktisk handbok, den har jag länge vetat om och läst utdrag ifrån på nätet, så jag är så glad att jag äntligen har den. Satt och läste på tåget till skolan imorse och diskuterade med honom när han var på samma tåg och vi gick av för att promenera sista biten till skolan. Det är så kul och bra att få så mycket expertis i detta, som vi håller på med. Vi fick två uppgifter av honom under dagen, utöver att han visade filmklipp och pratade. I grupper med fyra i varje skulle vi ta vår huvudkaraktär och intervjua varandra i en situation som vi själva bestämde, för att vi skulle få fram en personlig egenskap som karaktären har. Jag tog min Saga och jag tror jag kom fram till att hon inte ska vara drömcoach i alla fall, det kändes inte helt rätt. Men andra saker fastnade desto lättare, och jag tror jag känner henne lite bättre än vad jag gjorde innan i alla fall. Men framförallt skrev jag för första gången om min karaktär som ska bo i Åre i berättelsen i en scen, vilket jag inte har lyckats med förut och nästan varit lite rädd för. Av någon anledning ser jag Mikael Persbrandt i rollen när jag tänker på karaktären ibland, om det är bra eller dåligt vet jag inte. Lite både och, tror jag. En lärorik, nyttig och nödvändig dag som gav mig något, till skillnad från andra dagar när jag bara sitter och försöker men inte får någonting gjort alls. Imorgon känns som att det kan bli en bra dag om jag bara ger mig fan på det och börjar där lågan brinner, och inte är så logisk. Men först upp tidigt och ha terapi session som jag missade förra veckan för att, som jag sade när jag ville ha en tidigare tid, ha resten av dagen på mig fri att kunna skriva utan att tänka på att hinna till någon tid. Jag bådar lycka ... peppar, peppar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback