The hitman's bodyguard

The hitman's bodyguard 

Regissör: Patrick Hughes

Manus: Tom O'Connor

Filmen är en actionkomedi med bl.a Samuel L. Jackson, Ryan Reynolds, Salma Hayek och Gary Oldman i rollerna. Reynolds spelar Michael Bryce, en statuslivvakt som i filmens första scen har tagit sin nuvarande klient hel och hållen till slutmålet men ser honom där bli skjuten till döds. Två år senare har han tappat sin ranking i karriärstegen, livvaktar mindre kända personer och bor nu i sin bil. Hans före detta flickvän ger honom dock chansen till upprättelse genom att ge honom jobbet att föra huvudvittnet, Darius Kincaid (Jackson) till Haag, där den vitryske diktatorn Dukovich (Gary Oldman) är åtalad för folkmord. Men Darius är en känd torped som visar sig vara inte mindre än Michaels ärkefiende. De tar sig motvilligt an uppdraget att samarbeta sig till sin slutdestination. Om man nu kan kalla det samarbete ...

Filmen är en actionkomedi precis på den nivå som jag förväntade mig. Humorn var bättre än actionscenerna som var alldeles för många och långa. Vid en sekvens långt in i filmen kändes det som en ren Bond-film. De ville bloda till det ganska bra men jag köpte inte att det gjorde ont när karaktärerna skulle ha ont. Det syntes att skådespelarna hade fått order om att vara mer komedi än action, speciellt när det kom till Ryan Reynolds uppsyn. Samuel L. Jackson var fenomenal som vanligt och det var han som gjorde filmen. Bästa action - och komediscenen enligt mig var den som visas i trailern när Reynolds flyger ur rutan. "What happened to the seatbelt-rule?" Men Jackson gör det så bra hela tiden, grejen att både vara gravallvarlig och tung i en actionscen och i nästa ögonblick brista ut i skratt. 

Jag köpte inte actiondelen och den var inte lika bra gjord som den komiska. Men den har ändå lagt sig på en nivå som den själv är medveten om. Tack vare underhållningsvärdet och Samuel L. Jackson (som ju delvis står för det, men inte utan ett manus) ger jag filmen 6/10.

 

 
 

Kommentarer
Postat av: N

Hardcore Propp!

2020-01-18 @ 13:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback